Etänä tehty hoidon tarpeen arviointi on laajentunut puhelimitse tehdystä arvioinnista muihin digitaalisiin välineisiin. Itsearviointivälineet ja chat-palvelut helpottavat terveydenhuollon ammattilaisen työtä ja säästävät aikaa varsinaiseen hoidon suunnitteluun.
Koulutuksessa syvennytään digitaalisissa kanavissa (puhelin, itsearviointivälineet ja chat) hoidon tarpeen arviointiin liittyviin erityispiirteisiin. Sisällöt auttavat vahvistamaan digitaalisen arviointityön tietotarpeita tarjoten konkreettisia välineitä ammatillisen osaamisen vahvistamiseksi. Koulutus sisältää myös tekniikoita, jotka lisäävät työssäjaksamista ja hyvinvointia digitaalisessa työympäristössä.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on tarjota osallistujalle riittävät perustaidot hoidon tarpeen arvioinnin lainsäädännöllisistä perusteista. Koulutuksen myötä osallistuja tunnistaa tarvelähtöisen arvioinnin merkityksen potilaan hoitopolulla sekä syventää osaamistaan siitä, miten hoidon tarpeen arviointi vaikuttaa koko potilaan hoitopolkuun. Koulutuksen jälkeen osallistuja kykenee tekemään perusteltuja päätöksiä hoidon kiireellisyydestä ja dokumentoimaan tehdyn arvioinnin asianmukaisesti.
Kenelle
Terveydenhuollon ammattilaisille, jotka haluavat syventää osaamistaan digitaalisen hoidon tarpeen arvioinnin sisältöopinnoilla.
Koulutuksen sisältö
Laki hoitoon pääsystä
- Miten lainsäädäntöuudistus vaikuttaa hoidon tarpeen arviointityöhön
Ammattilaisen vastuu ja potilaan oikeudet
- Miten onnistua tarvelähtöisessä arvioinnissa
- Digitaaliset arviointivälineet
Kiireellisyyden arviointi
- Omahoito ja neuvonta
- Elektiivinen hoito
- Päivystyksellinen hoidon tarve
- Hätätilanteiden tunnistaminen
Hoidon tarpeen kirjaaminen
- Digikanavissa tehdyn arvioinnin dokumentointi
Ammattilaisen ja työyhteisön tukeminen
- Digityön ergonomia
- Kuormitustilanteet
- Työyhteisön vuorovaikutuksen merkitys
Avainsanat
terveydenhuolto, hoidon tarpeen arviointi, kiireellisyyden arviointi, hoitoon pääsy, hoitotakuu, sairaanhoitajan digitaaliset työvälineet
Kouluttajakuvaus
Hanna Vainio, sh YAMK, YTM, HTM, tohtorikoulutettava Helsingin yliopisto. Kouluttajalla on usean vuoden kokemus hoidon tarpeen arviointityöstä puhelimessa ja sähköisissä järjestelmissä. Lisäksi Hanna on ollut kehittämässä sekä alueellisia että kansallisia digiratkaisuja. Myös väitöskirjassaan Hanna tutkii digitaalisten hoidon tarpeen arviointipalvelujen suorituskykyä ja asemoitumista osaksi palvelujärjestelmää.
Tällä hetkellä Hanna toimii Digi Finlandilla asiantuntijana/koordinoivana projektipäällikkönä, vastaten Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalisen palvelukonseptin kehittämisestä. Aikaisemmin Hanna toimi HUS Akuutin Päivystysapu 116117 palvelupäällikkönä sekä etävastaanottohankkeen projektipäällikkönä, kehittäen yhdessä tiiminsä kanssa päivystyksellisten Etävastaanottojen toimintamallin yleislääketieteen päivystyspotilaille.