Kunta-alalla kolme neljästä (75 %) pitää työyhteisönsä ilmapiiriä hyvänä (Julkisen alan työhyvinvointi vuonna 2022 -tutkimus).
Henkilöstön työhyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että jokainen voi kokea työyhteisön ilmapiirin hyväksi ja että työyhteisön sisäiseen epäasiallisen käytökseen puututaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Häirintään ja muuhun epäasialliseen käytökseen puuttuminen on myös työturvallisuuslain mukaan työnantajan tehtävä. Esihenkilö voi kuitenkin tarvita tukea tilanteiden tunnistamiseen sekä oikeiden puuttumiskeinojen löytämiseen.
Koulutus antaa esihenkilölle tarvittavia työkaluja epäasiallisen kohtelun ehkäisemiseen, tunnistamiseen ja käsittelyyn. Koulutuksessa käsitellään myös lainsäädännöstä tulevia velvoitteita häirintään ja muuhun epäasialliseen kohteluun liittyen.
Tavoite
Koulutus tukee esihenkilöitä häirinnän ja epäasiallisen kohtelun ehkäisyssä ja käsittelyssä sekä näihin liittyvien toimintamallien ja -ohjeiden laatimisessa. Koulutus antaa käytännön työkaluja tilanteiden ratkaisuun.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kunnan esihenkilöille.
Koulutuksen sisältö
- Työturvallisuuslain velvoitteet työnantajalle ja esihenkilölle
- Työturvallisuuslaissa tarkoitettu häirintä ja muu epäasiallinen kohtelu
- Esihenkilön rooli häirinnän tai muun epäasiallisen kohtelun ehkäisyssä
- Esihenkilön rooli häirinnän tai muun epäasiallisen kohtelun ilmetessä
Avainsanat
kunnat, esihenkilötyö, epäasiallinen kohtelu, puuttuminen
Kouluttajakuvaus
Seija Moilanen (KM, AmO, DigiErko, työnohjaaja, coach) on Työturvallisuuskeskuksen asiantuntija, jota innostavat työelämän kehittäminen, psykososiaalinen hyvinvointi työssä, psykologinen turvallisuus, yhteisö- ja itseohjautuvuus, voimavarakeskeisyys sekä digitaaliset oppimisympäristöt ja osaamismerkit.