Opetus- ja kasvatusalalla esihenkilö voi kohdata raskaita ja eettisesti hankalia tilanteita. Koulutuksessa käydään läpi, mistä psykososiaalinen ja eettinen kuormitus syntyvät ja mikä on esihenkilön rooli psykososiaalisen ja eettisen kuormituksen ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa. Lisäksi koulutuksessa käydään läpi, miten kuormitusta voidaan havaita mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja kuinka esihenkilö voi näissä tilanteissa toimia. Koulutuksessa käsitellään myös esihenkilön omaa jaksamista ja esihenkilön perehdytystä psykososiaalisen työkuormituksen hallinnan näkökulmasta.
Tavoite
Koulutus antaa työkaluja psykososiaalisen ja eettisen kuormituksen käsittelyyn opetus- ja kasvatusalan esihenkilötyön näkökulmasta. Lisäksi saat vinkkejä, millaisin keinoin kuormitukseen voidaan puuttua tehokkaasti.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen esihenkilöille.
Koulutuksen sisältö
- Psykososiaalinen ja eettinen kuormitus ilmiöinä
- Esihenkilön rooli psykososiaalisen ja eettisen kuormituksen ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa
- Kuormituksen tunnistaminen varhaisessa vaiheessa-Esihenkilön perehdytys psykososiaalisen työkuormituksen hallinnan näkökulmasta
- Esihenkilön oma jaksaminen
Avainsanat
opetus, opetustoimi, psykososiaalinen kuormitus, eettinen kuormitus, esihenkilö, esihenkilötyö
Kouluttajakuvaus
Kouluttaja Seija Moilanen (KM, AmO, DigiErko, työnohjaaja, coach) on Työturvallisuuskeskuksen asiantuntija, jota innostavat työelämän kehittäminen, psykososiaalinen hyvinvointi työssä, psykologinen turvallisuus, yhteisö- ja itseohjautuvuus, voimavarakeskeisyys sekä digitaaliset oppimisympäristöt ja osaamismerkit