Käyttäytymisen haasteet ovat yksi isoimmista pulmista tämän päivän varhaiskasvatuksessa. Monilla lapsilla on vaikeuksia säädellä omia tunteita ja omaa käyttäytymistä. Lapsen käyttäytyminen on aina viesti jostain. Mitä on käyttäytymisen takana? Miksi lapsi toimii niin kuin toimii? Miten käytöksellään reagoivia lapsia voisi tukea ryhmässä? Sukellamme aiheeseen aikuisen toiminnan, ympäristön ja lapsen taitojen vahvistamisen kautta. Tässä käytännönläheisessä koulutuksessa rakennetaan pedagogista tukea käyttäytymisellään reagoiville lapsille.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä käyttäytymisen haasteiden taustalla vaikuttavista tekijöistä sekä vahvistaa varhaiskasvatuksen ammattilaisen taitoja vähentää ei-tarkoituksenmukaista käyttäytymistä ja lisätä lasten toivottua käyttäytymistä. Koulutus antaa konkreettisia välineitä aikuisen toiminnan ja kasvatusympäristön kehittämiseen.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
Koulutuksen sisältö
- Käyttäytyminen on viesti – mitä lapsi yrittää kertoa?
- Laadukkaan pedagogisen tuen rakentamisen kulmakivet käyttäytymisellään reagoiville lapsille
Avainsanat
käyttäytyminen, käyttäytymisen haasteet, pedagoginen tuki, varhaiskasvatus
Kouluttajakuvaus
Maria Matilainen on lasten ja nuorten psykoterapeutti, KM ja erityisopettaja. Marialla on takanaan vuosien kokemus erityisopetuksesta varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ympäristöissä. Maria on kirjoittanut kirjat ”Maltti ja Sinni – miten tukea itsesäätelytaitoja koulussa?” yhdessä kollegansa Marjukka Puustisen kanssa sekä oman kirjan ”Neurokirjon oppilas – opettajan ja ohjaajan työkalupakki.” Uusin kirja ”Neurokirjon lapsi varhaiskasvatuksessa” on kirjoitettu yhdessä Salla Hewittin kanssa. Mariaan voi tutustua tarkemmin kotisivuilla www.ellipsi.me ja Instagramissa maria_ellipsi.