Opetushallitus on antanut osana perusopetuksen arvioinnin kokonaisuudistusta kuvaukset arvosanoille 5,7,8 ja 9 käyttöönotettaviksi 1.8.2023. Kyseinen kriteeriperusteinen arviointi edellyttää opettajilta arvosanakuvausten ymmärtämistä ja niiden soveltamista. Koulutuksessa ohjataan opettajaa käyttämään arvosanakuvauksia osana osaamisen arviointia ja avaamaan niitä myös oppilaille ja huoltajille.
Tavoite
- Syventää luokanopettajien arviointitietoja ja taitoja ts. sellaista arviointiosaamista, joita opettajat tarvitsevat omassa työssään
- Auttaa opettajia soveltamaan osaamiskuvauksia ja tulkitsemaan niitä yhdessä täsmennetyn arviointiluvun 6 kanssa
- Ohjata opettajia käyttämään arvosanakuvauksia myös osana oppimista tukevaa formatiivista arviointia
Kenelle
Koulutus on suunnattu alakoulussa opettaville opettajille ja rehtoreille sekä perusopetuspäälliköille.
Koulutuksen sisältö
- Arvioinnin kokonaisuudistus ja sen tausta
- Osaamisen arviointi perusopetuslain, -asetuksen ja POPSin mukaan
- Tiedot, taidot ja työskentely osaamisen tavoitteina
- Dokumentointi osana osaamisen arviointia
- Miten lukea ja tulkita arvosanakuvauksia?
- Arvosanojen 5 ja 9 tarkastelua
- Dynaamisen arvioinnin periaate
- Kompensaatioperiaate
- Miten ohjata oppilaita arvosanakuvausten ymmärtämisessä?
Avainsanat
perusopetus, opetus, arviointi, arvosanakuvaukset, osaamisen arviointi
Kouluttajakuvaus
Najat Ouakrim-Soivio väitteli vuonna 2013 perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerien toimivuudesta. Vuodesta 2016 vuoteen 2020 hän työskenteli tutkijatohtorina ja lukuvuoden 2020-2021 yliopistonlehtorina. Hänen tutkimuksensa kohdistuvat oppimissuoritusten laajamittaisiin arviointeihin. Hän on tarkastellut muun muassa arvioinnin yhdenvertaisuutta historian ja yhteiskuntaopin oppiaineissa. Ouakrim-Soivio on osallistunut 2000-luvulla opetussuunnitelman perusteiden laadintaan ja arvioinnin kehittämiseen. Ouakrim-Soivio on Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun rehtori sekä Helsingin ja Turun yliopistojen dosentti.