Koulutuksessa käsitellään erilaisia kirjaston asiakkaan kohtaamiseen liittyviä oikeudellisia ongelmia. Aihetta lähestytään perusoikeuksien, kirjastolain ja muiden asiakassuhdetta koskevien lakien ja oikeuskäytännön näkökulmasta.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on lisätä osallistujan ymmärrystä erilaisista kirjaston asiakastilanteista/kohtaamisista lainsäädännön näkökulmasta.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille kirjastoalan ammattilaisille.
Koulutuksen sisältö
- Perusoikeudet kirjaston asiakkaan suojana
- Kirjastonlain tavoitteet
- Kirjaston asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet kirjastolain mukaan
- Kirjaston käytön rajoittaminen
- Tietosuoja
Avainsanat
kirjastotoimi, kirjasto, lainsäädäntö, kirjastolaki, tietosuoja
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii Esko Lukkarinen, joka on kouluttanut hallinto-oikeudesta, julkisuudesta ja salassapidosta, oppilas- ja opiskelijahuoltolaista sekä opetustoimen lainsäädännöstä kahdenkymmenen vuoden ajan.
Aikaisemmin hän on urallaan ehtinyt toimia mm. luokanopettajana, hallintolakimiehenä Helsingin opetusvirastossa, koulutoimenjohtajana, koulutoimentarkastajana ja lääninsivistysneuvoksena Länsi-Suomen lääninhallituksessa, lakimiehenä Suomen Kuntaliitossa sekä Lounais-Suomen Aluehallintoviraston Opetus- ja kulttuuritoimi -vastuualueen johtajana.