Mitä itsesäätely on? Millaisia ovat itsesäätelyn haasteet? Miten lasten itsesäätelyn taitoja voidaan kehittää?
Näihin kysymyksiin ja moneen muuhun etsitään vastauksia kolmen tunnin etäkoulutuksessa ”Miten kehittää lasten itsesäätelytaitoja koulussa?” Koulutuksessa tutustutaan itsesäätelytaitoihin ja tutkitaan tunteiden, käyttäytymisen ja ajatusten merkitystä lasten säätelykyvylle.
Tavoite
Osallistuja vahvistaa ymmärrystään lasten itsesäätelytaidoista ja saa konkreettisia keinoja lasten itsesäätelytaitojen tukemiseen koulussa.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille perusopetuksen alakouluissa työskenteleville.
Koulutuksen sisältö
- Mitä itsesäätely on
- Itsesäätelyn haasteet
- Lasten itsesäätelyn taitojen kehittäminen
- Tunteiden, käyttäytymisen ja ajatusten merkitys lasten säätelykyvylle
- Konkreettisia työkaluja itsesäätelyn taitojen harjoitteluun
Avainsanat
opetus, perusopetus, itsesäätely, tunteet, ajatukset, käyttäytyminen, tunnetaidot, käyttäytymisen tuki, alakoulu, luokanopettaja, erityisopettaja, koulunkäynninohjaaja
Kouluttajakuvaus
Maria Matilainen ja Marjukka Puustinen ovat molemmat lasten ja nuorten psykoterapeutteja, kasvatustieteen maistereita ja erityisopettajia. Heillä on vuosien kokemus erityisopetuksesta. He ovat kirjoittaneet yhdessä suositun kirjan ”Maltti ja Sinni – miten tukea itsesäätelytaitoja koulussa?”. Maria ja Marjukka ovat kouluttaneet lasten itsesäätelytaitojen tukemisesta ympäri Suomea opettajia ja ohjaajia kahden viimeisen vuoden aikana.