Onko opetustoimen tai koulun laatu-/arviointijärjestelmä vielä alkutekijöissään? Usein syynä on riittävän tiedon puuttuminen. KARVI on kahdessa selvityksessään (2017, 2022) todennut, että vain kolmasosalla koulutuksen järjestäjistä on riittävä arviointi-/laatujärjestelmä. Koulutuksessa pohditaan arvioinnin tarkoitusta sekä käydään läpi säädösperustaa ja valtakunnallisia ohjeita. Koulutuksessa käsitellään myös CAF-menetelmää ja arvioinnin toteutumista käytännössä. Tämän koulutuksen avulla pääset sujuvasti liikkeelle laadunhallinnan kysymyksissä.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on antaa perustiedot opetustoimen lainsäädännön edellyttämästä arviointivelvoitteesta sekä siitä, millä eri tavoilla sen voi saavuttaa.
Kenelle
Koulutus on suunnattu erityisesti opetustoimen johdolle ja päättäjille sekä arviointityöhön osallistuville opettajille.
Koulutuksen sisältö
- Arvioinnin tarkoitus
- Säädösperusta ja valtakunnalliset ohjeet
- CAF-menetelmä
- Arvioinnin käytännön toteuttaminen
- sitouttaminen
- kohteiden valitseminen
- sovittaminen paikalliseen tarpeeseen
- tulosten käsittely
Avainsanat
laatutyö, opetustoimen arviointi, koulutuksen järjestäjän arviointi, arviointi, perusopetuksen laatukriteerit, lukion laatustrategia, perusopetus, opetus
Kouluttajakuvaus
Pekka Törrönen (FM) on työskennellyt opettajana lähes 30 vuotta ja toiminut kahteen otteeseen lukion rehtorina. Opetustoimen laatutyöstä hänellä on yli 20 vuoden kokemus ja hän on kirjoittanut oppaan aiheesta.