Koulutuksessa keskitytään kaikkia oppijoita tukeviin toimintamalleihin ja rakenteisiin, pedagogiikkaan ja oppimisympäristön muokkaamiseen tuen uudistuksen hengessä. Konkretisoimme yhdessä käytänteitä arjen toiminnan toteuttamiseksi oppilaiden etu ja oikeudet huomioiden.
HUOM! Koulutusta ei tallenneta!
Tavoite
Koulutuksen tavoitteina ovat opetushenkilön ammatillisista rooleista käsin syventää osallistujien osaamista, tarkastella ja suunnitella oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä sekä ryhmäkohtaisia tukimuotoja ja niiden toteuttamista uudistuneen lain mukaisesti.
Kenelle
Koulutus on suunnattu erityisesti luokanopettajille ja aineenopettajille sekä muille oppimisen tuen uudistuksesta kiinnostuneille ja sen parissa työskenteleville.
Koulutuksen sisältö
- Inklusiivisen opetuksen periaatteet oppimisen tukena
- Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt käytännössä
- Ryhmäkohtaiset tukimuodot ja opettajien yhteistyön mahdollisuudet
Avainsanat
opetus, opetustoimi, oppimisen ja koulunkäynnin tuki, inklusiivinen oppimisympäristö, oppimisen tuen uudistus, oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, ryhmäkohtaiset tukitoimet
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii ohjaava opettaja Mari Luosa (KM, luokanopettaja, erityisopettaja, varhaiskasvatuksen opettaja). Mari on kehittänyt aktiivisesti oppimisen tukea ja sen järjestämistä, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä. Marin erityisosaamisalueita ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen ja normit, koulun inklusiivisen toimintakulttuurin kehittäminen, tiimityö, oppilas- ja opiskeluhuolto sekä monialainen yhteistyö, haastava käyttäytyminen ja kouluakäymättömyys sekä perhe- ja verkostotyö. Hänellä on vankka kokemus työskentelystä haastavan käytöksen, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen pulmien kanssa. Marilta löytyy kokemusta ja osaamista varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä lukion erityisopetuksessa toimimisessa.