Koulutuksessa syvennytään käytännönläheisesti palvelutarpeen arvioinnin toteuttamiseen sosiaalihuollon lainsäädännön näkökulmasta: miten lainmukainen palvelutarpeen arviointi toteutetaan, millaisia erilaisia toimenpiteitä palvelutarpeen arviointiin liittyy, millaisia lakimuutoksia on viime aikoina tullut ja miten asiakkaan etu turvataan prosessissa?
Koulutus on ensimmäinen osa Palvelutarpeen arviointi sosiaalihuollossa -koulutukselle. Koulutuksen toinen osa on Asiakassuunnitelma sosiaalihuollossa.
Tavoite
Osallistuja saa koulutuksesta kattavan kokonaiskuvan palvelutarpeen arvioinnin sisällöstä ja sen toteuttamisessa noudatettavasta lainsäädännöstä, uusista lakimuutoksista ja siitä, miten yleis- ja erityislakeja sovelletaan käytännössä palvelutarpeen arviointia tehtäessä. Koulutus vahvistaa osallistujan valmiuksia lain ja asiakkaan edun mukaiseen palvelutarpeen arvioinnin toteuttamiseen.
Kenelle
Koulutus on suunnattu erityisesti hyvinvointialueen sosiaalihuollon yleis- ja erityispalveluissa asiakassuunnitelmien laatimiseen osallistuville sosiaalityöntekijöille, sosionomeille ja muille sote-alan osaajille.
Koulutuksen sisältö
Palvelutarpeen arvioinnin tarkoitus ja merkitys
- Milloin on velvollisuus tehdä palvelutarpeen arviointi
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakassuunnitelma päätöksenteon perustana
Palvelutarpeen arviointia koskevien lakien kokonaisuus
- Sosiaalihuoltolaki ja asiakaslaki
- Sosiaalihuollon erityislakien sääntely – miten se huomioidaan?
Palvelutarpeen arvioinnin toteuttamisen prosessi
- Yhteistyö asiakkaan sekä omaisten, läheisten ja laillisen edustajan kanssa
- Milloin ja missä ajassa palvleutarpeen arviointi on laadittava?
- Omatyöntekijän nimeäminen
- Miten huomioidaan erityisen tuen tarpeessa oleva asiakas
- Palvelutarpeen arvioinnin sisältö
- Monialainen palvelutarpeen arviointi – kuinka se toteutetaan?
Avainsanat
palvelutarpeen arviointi, sosiaalihuoltolaki, asiakaslaki, monialainen yhteistyö, päätöksenteko, suunnitelmallinen sosiaalityö, osallisuus, asiakkaan etu
Kouluttajakuvaus
Asiantuntija, OTM Liisa Murto / Lehti ja kumppanit Oy. Liisa on laajasti sote-juridiikkaan ja hyvään hallintoon perehtynyt juristi. Hänen osaamisalueitansa ovat erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon yleis- ja erityispalvelujen juridiikka, päätöksenteko sekä asiakastietojen salassapito ja käsittely sosiaali- ja terveydenhuollossa. Liisa on kokenut ja kehuttu kouluttaja. Hän on myös yhtenä kirjoittajana keväällä 2025 ilmestyvissä teoksissa ”Vammaispalvelujen lainsäädäntö käytännössä” ja ”Asiakastietojen käsittely sosiaali- ja terveydenhuollossa”.