Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa nähdään jaettuna, ei vain johtajille kuuluvana, perustehtävän laatuun ja laadun kehittämiseen tähtäävänä tehtävänä. Keskeisellä sijalla on toimintakulttuurin tarkastelu ja siihen liittyvän arvopohjan tunnistaminen, sekä toiminnan arviointi ja kehittäminen.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on tuottaa ymmärrystä pedagogisesta johtajuudesta sekä antaa konkreettisia työvälineitä varhaiskasvatuksen pedagogisen toimintakulttuurin ymmärtämiseen, johtamiseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti varhaiskasvatuksessa eri tasoilla toimiville johtajille ja johtajaksi aikoville sekä opettajille, jotka toimivat tiiminsä pedagogisena johtajana. Koulutukseen voivat osallistua kaikki pedagogisesta johtajuudesta kiinnostuneet.
Koulutuksen sisältö
Mitä on pedagoginen johtajuus?
Varhaiskasvatuksen perustehtävä ja siihen liittyvät arvot
Toimintakulttuuri ja sen ymmärtäminen
Arviointi ja kehittäminen
Avainsanat
varhaiskasvatus, johtaminen, pedagoginen johtaminen
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii Jyväskylän yliopiston Koulutusjohtamisen apulaisprofessori Elina Fonsén. Hänellä on Itä-Suomen yliopistoon dosentuuri vuodesta 2019. Fonsénin aiempi työkokemus on Helsingin yliopistosta, jossa hän toimi yliopistonlehtorina ja Kasvatustieteiden osaston varajohtajana. Sitä ennen hän työskenteli Tampereen yliopistossa yliopistonlehtorina, opetustehtävissä ja projektikoordinaattorina. Aikaisemmalta ammatiltaan Fonsén on varhaiskasvatuksen opettaja. Fonsénin väitöskirja vuodelta 2014 käsitteli pedagogista johtajuutta varhaiskasvatuksessa. Tutkimusintressit ovat sen jälkeen kohdentuneet kasvatus- ja koulutusalan johtajuuteen, ja mm. johtajuuden diskursseihin sekä ammatilliseen kehittymiseen.