Suuri osa potilaan mahdollisesta tyytymättömyydestä hoitoonsa liittyy usein potilaan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen haasteisiin. Koulutuksessa käydään käytännönläheisesti potilaan kohtaamiseen liittyviä asioita sekä nostetaan esiin eettisiä näkökulmia potilaan kohtaamiseen liittyen.
Tavoite
Koulutuksen jälkeen osallistuja tietää potilaan kohtaamiseen liittyvät toimintaperiaatteet sekä osaa toimia eettisesti haastavissa vuorovaikutustilanteissa potilaan kanssa.
Kenelle
Koulutus sopii asiakaspalvelutehtävissä toimiville sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijälle sekä potilastyöstä kiinnostuneille.
Koulutuksen sisältö
Potilaan kohtaamisen käytännöt
Vuorovaikutus osana potilastyötä
Eettinen näkökulma potilaan kohtaamiseen
Avainsanat
potilastyö, asiakaspalvelu, eettisyys, vuorovaikutus, sote
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii Hanna Sykkö sh (AMK), HTM, tohtorikoulutettava, vs. johtava potilasasiamies, VSSHP.
Hanna Sykkö on työskennellyt terveydenhuollon eri tehtävissä yli 20 vuoden ajan niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla sekä ulkomailla. Tällä hetkellä hän toimii Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin johtavana potilasasiamiehenä ja kirjoittaa parhaillaan väitöskirjaa potilasasiamiestoiminnan kehittämisestä. Hanna toimii kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuus strategian yhden strategisen kärjen tavoitteen projektipäällikkönä sekä Suomen potilasasiamiesyhdistyksen puheenjohtajana. Hän on myös ollut potilasasiamiestoiminnan asiantuntijana mm. STM:n virkamies – ja päättäjätapaamisissa sekä kouluttajana useissa valtakunnallisissa tilaisuuksissa potilaan oikeuksiin liittyen.