Kielen ymmärtämisen vaikeudet tai puutteellinen kielitaito voivat hankaloittaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan ja työntekijän välistä vuorovaikutusta. Selkokieli on yleiskieltä helpompaa suomea, josta on hyötyä esimerkiksi kehitysvammaisten, iäkkäiden ja maahanmuuttajien kohtaamisessa. Selkokieli tekee viestinnästä saavutettavampaa ja helpottaa palvelujen käyttöä. Koulutuksessa kerrotaan, kuinka työntekijä voi hyödyntää selkokieltä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakaskohtaamisissa.
Tavoite
Koulutuksen jälkeen osallistuja osaa viestiä selkokielisesti asiakas- ja potilastyössä.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöille.
Koulutuksen sisältö
- Mitä on selkokieli ja milloin käyttää selkokieltä?
- Puhuttu selkokieli asiakas- ja potilastilanteessa
- Selkokielinen teksti asiakkaiden ja potilaiden viestinnässä
Avainsanat
sosiaali- ja terveyspalvelut, saavutettavuus, potilastyö, viestintä
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii viestinnän ja verkko-oppimisen asiantuntija FT Riitta Suominen. Riitta on pidetty, innostava ja käytännönläheinen kouluttaja, jolla on pitkä kokemus viestinnän kouluttamisesta.