Hyvinvointialueiden perimät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ovat joko tasasuuruisia maksuja tai asiakkaan maksukyvyn mukaan määräytyviä maksuja. Tasasuuruinen maksu on palvelukohtainen ja maksusta päätetään hyvinvointialueilla lain säätämissä rajoissa. Maksukyvyn mukaan määräytyvä maksu puolestaan perustuu asiakkaalle laissa tarkemmin määritellysti tehtävään päätökseen. Tasasuuruisesta maksusta annettuun laskuun sekä maksukyvyn mukaan tehtyyn päätökseen saa hakea muutosta. Koulutuksessa käydään läpi oikaisuvaatimusmenettely ja muutoksenhaku käytännönläheisesti.
Hyvinvointialueiden tulee alentaa tai jättää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksu perimättä tiettyjen ehtojen täyttyessä. Koulutuksessa käsitellään, mitä palveluja velvollisuus koskee ja millä edellytyksillä ja miten maksua alennetaan tai jätetään perimättä.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on avata käytännönläheisesti asiakasmaksulainsäädännön muutoksenhakua ja maksun alentamista ja poistamista koskevia säännöksiä siten, että asiakasmaksujen kanssa tekemisissä olevilla on selkeät ohjeet, miten toimia.
Kenelle
Koulutus soveltuu sote-alan ammattilaisille, hyvinvointialueiden päättäjille ja lautakuntien jäsenille sekä kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista kiinnostuneille.
Koulutuksen sisältö
- Asiakasmaksulain perusteet
- Muutoksenhaku asiakasmaksuun: oikaisuvaatimus ja valitus
- Maksun alentaminen ja perimättä jättäminen
Avainsanat
terveydenhuolto, sosiaalihuolto, asiakasmaksut
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii OTM, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, Maija Vailaranta Lawila Oy:stä. Maijalla on vuosien kokemus ja osaaminen vanhus-, vammaispalvelu- ja lastensuojeluoikeudesta sekä palvelussuhdejuridiikasta. Lisäksi Maija on toiminut asianajotoimistossa hoitaen mm. perhe- ja perintöoikeudellisia toimeksiantoja.