”Missä on ongelmaa – lisää sinne struktuuria.”
Mitä on strukturointi ja miten sen avulla voisi ohjata ja tukea lapsia? Miten strukturoinnilla voi tukea lasten toiminnanohjausta? Miten lasten haastavaa käyttäytymistä voisi vähentää strukturoinnin avulla? Mitä kaikkea varhaiskasvatuksessa voisi strukturoida?
Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia kahden tunnin etäkoulutuksessa. Koulutuksessa käydään läpi strukturoinnin tausta-ajatuksia ja paljon käytännön ideoita. Hyvä strukturointi tukee vahvasti lasten sujuvaa toiminnanohjausta. Strukturointi on myös tärkeä pedagogisen tuen keino neurokirjon lasten tuessa.
Aiemmin strukturointikoulutuksesta sanottua: ”Kokonaisuutena täyskymppi. Heti ideoita käytännön työhön.” ”Kaikissa osa-alueissa oli tärkeitä näkökulmia ja vinkkejä.” ”Koulutuksesta sai hyviä vinkkejä heti arkeen toteutettavaksi.”
Tavoite
Koulutuksen jälkeen ymmärrät strukturoinnin merkityksen ja saat ideoita strukturoinnin toteuttamisesta omassa toimintaympäristössä. Osaat luoda ja lisätä lapsiryhmän struktuuria lasten oppimisen ja työskentelyn tueksi sekä sujuvoittaa arjen solmukohtia.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
Koulutuksen sisältö
- Strukturoinnin tausta ja strukturoinnin käsite
- Strukturointi varhaiskasvatuksessa: mihin asioihin voisin lisätä struktuuria varhaiskasvatuspäivässä?
Avainsanat
strukturointi, toiminnanohjaus, pedagoginen tuki, neurokirjon lapsi, varhaiskasvatus
Kouluttajakuvaus
Maria Matilainen on lasten ja nuorten psykoterapeutti, KM ja erityisopettaja. Marialla on takanaan vuosien kokemus erityisopetuksesta varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ympäristöissä. Maria on kirjoittanut kirjat ”Maltti ja Sinni – miten tukea itsesäätelytaitoja koulussa?” yhdessä kollegansa Marjukka Puustisen kanssa sekä oman kirjan ”Neurokirjon oppilas – opettajan ja ohjaajan työkalupakki.” Uusin kirja ”Neurokirjon lapsi varhaiskasvatuksessa” on kirjoitettu yhdessä Salla Hewittin kanssa. Mariaan voi tutustua tarkemmin kotisivuilla www.ellipsi.me ja Instagramissa maria_ellipsi.