Tämä koulutus tarjoaa käytännönläheisiä, traumatietoiseen työotteeseen pohjautuvia työkaluja varhaiskasvatuksen ja koulun ammattilaisille. Koulutus antaa erilaisia näkökulmia lasten ja nuorten kohtaamiseen, turvallisuuden rakentamiseen ja kanssasäätelyn tukemiseen arjen tilanteissa.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on antaa perustiedot traumatietoisuudesta ja sen merkityksestä lasten ja nuorten hyvinvoinnille. Tavoitteena on tarjota myös käytännönläheisiä keinoja kohdata ja tukea lapsia ja nuoria traumatietoista työotetta hyödyntäen.
Koulutuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä kanssasäätelystä ja turvallisuuden luomisesta aikuisten ja lasten välisissä vuorovaikutustilanteissa sekä luoda valmiuksia toimia empaattisesti ja trauma- ja turvallisuustietoisesti haastavissakin tilanteissa.
Kenelle
Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen ja koulun ammattilaisille (opettajat, ohjaajat, avustajat ja muu henkilöstö), jotka työskentelevät lasten ja nuorten parissa.
Koulutuksen sisältö
Mitä on traumatietoisuus?
- Traumatietoisuuden määritelmä: mitä tarkoittaa trauma ja miten se voi vaikuttaa lapseen.
- Kehon ja mielen yhteys: miten trauma vaikuttaa hermostoon, tunteiden säätelyyn ja käyttäytymiseen.
- Traumaattisten kokemusten monet muodot: miten trauma voi näkyä lasten ja nuorten arjessa varhaiskasvatuksessa ja koulussa.
Turvallisuuden merkitys ja aikuisen rooli
- Turvallisuuden kokemus trauman kohtaamisen ytimessä: häpeän ymmärtäminen sekä fyysinen, emotionaalinen ja sosiaalinen turvallisuus.
- Aikuisen vaikutus: miten oma olemus ja toiminta vaikuttavat lapsen tai nuoren turvallisuuden tunteeseen.
- Esimerkkejä trauma- ja turvallisuustietoisista toimintatavoista.
Kanssasäätely ja emotionaalinen tuki
- Mitä on kanssasäätely ja miksi se on tärkeää?
- Käytännön keinoja lapsen rauhoittamiseen ja tunteiden säätelyn tukemiseen.
- Aikuisen itsesäätely ja sen vaikutus lapsen kokemukseen.
Käytännön työkalut arkeen
- Struktuuri ja ennakoitavuus: miksi ne ovat tärkeitä työskentelyssä lasten ja nuorten kanssa
- Vuorovaikutustaidot: miten rakentaa empaattista ja turvallista kommunikaatiota ja läsnäoloa
- Harjoitukset ja vinkit: esim. rauhoittavat rutiinit, turvan rakentaminen ryhmässä.
Avainsanat
traumatietoinentyö, traumatietoisuus, empatia, häpeä, osaamisen kehittäminen, kanssasäätely, kuormitus, läsnäolo, psykologinen turvallisuus, turvallisuus, opetus, varhaiskasvatus
Kouluttajakuvaus
Riikka Seppälä on empaattisuudestaan kiitosta saanut, Brené Brownin opeissa kouluttautunut Dare to Lead fasilitaattori, työyhteisövalmentaja, neuropsykiatrinen ratkaisukeskeinen valmentaja ja valmentajien kouluttaja. Hän kouluttaa paljon myös opetus- ja kasvatusalan toimijoita neuromoninaisuuden teemoista. Lisäksi Riikka on neurokirjon perheille ja heidän kanssa toimiville suunnatun www.erityisvoimia.fi yhteisön perustaja ja toinen Nähkää meidät – miten vastata erityisperheiden hätähuutoon kirjan kirjoittajista. (Basam Books 2022)