Uuden vammaispalvelulain on tarkoitus tulla voimaan 1.10.2023. Kuinka toimit uuden vammaispalvelulain mukaisesti asiakasprosessin eri vaiheissa? Miten menettelet vammaispalvelulain ja vanhuspalvelulain rajapinnoilla? Koulutuksessa syvennytään asiakasprosessin eri vaiheisiin sekä tiedonkulkuun ammattilaisten välillä uuden lain mukaisesti. Sen lisäksi koulutus antaa käytännön esimerkkejä, miten lakia voidaan soveltaa sosiaalihuollon arjen moninaisissa tilanteissa.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on lisätä osallistujan ymmärrystä käytännön työtä ohjaavasta lainsäädännöstä sekä auttaa osallistujaa toimimaan uuden vammaispalvelulain mukaisesti omassa työssään.
Kenelle
Koulutus sopii sosiaalihuollon työntekijöille ja esihenkilöille. Koulutus sopii niin uusille työntekijöille kuin alalla pitempäänkin jo työskennelleille.
Koulutuksen sisältö
- Lakiuudistuksen tavoitteet asiakasprosessin kannalta
- Vammaispalvelulain soveltamisala (keihin sovelletaan)
- Sosiaalihuollon asiakkuuden alkaminen ja päättyminen
- Rajanvetoa sosiaalihuoltolain, vammaispalvelulain ja vanhuspalvelulain soveltamisessa
- Vammaispalvelulain mukainen erityinen osallisuuden tuki
- Vammaispalvelulain mukainen tuettu päätöksenteko
- Tiedonkulku eri ammattilaisten välillä
- Laintulkintaa käytännön tilanteissa
Avainsanat
sosiaalihuolto, vammaispalvelut, vammaispalvelulaki, asiakasprosessi
Kouluttajakuvaus
Saara Tuulari, OTM, on hyvinvointioikeuden väitöskirjatutkija Lapin yliopistosta. Hänen erityisosaamisensa ja kiinnostuksensa painopisteitä ovat lapsioikeus, edunvalvontaoikeus ja sosiaalioikeus. Sosiaalityön ja terveydenhuollon asiantuntijoille ja alan opiskelijoille suunnattuja koulutuksia Saara Tuulari on pitänyt mm. hanketyössä sekä yhteistyössä Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen (Poske) kanssa.