Facebook och Instagram är två av de mest effektiva marknadsföringskanalerna på internet. I den här kursen kommer du att lära dig grunderna i annonsering och öka innehållets synlighet med Meta-plattformar.
Mål
I utbildningen lär du dig principerna för annonsering på Facebook och Instagram. Du lär dig vilken typ av innehåll som fungerar i en annons eller ett inlägg och hur du skapar annonser i praktiken. Utbildningen lär också ut analyser för att ta reda på hur väl din publikation eller annons fungerar.
Målgrupp
Utifrån deltagarna i gruppen går vi igenom de grundläggande områdena i Facebook och Instagram.
Version
Vi använder inte något specifikt program i kursen.
Innehåll
Hur Facebook & Instagram fungerar som marknadsföringsplattformar
- Dina mål: Samhällsbyggande eller e-handels- /länkkampanjer.
- Likes och följare, spelar de någon roll eller ska du bara köpa synlighet?
- Användning och vikt av bra innehåll
- Vad säljer? Skapa inlägg som det klickas på
- Vilken tid på dagen är det bäst att publicera inlägg?
- Hur man tittar på effektiviteten av inlägg
Annonsera på Facebook och Instagram
- Få snabb synlighet genom att boosta dina inlägg
- Skapa annonser i Ads Manager
- Använda stock-foton i kampanjer
- Skapa publik
- Analysera resultat på annonser
Olika annonser på Facebook
- Trafik eller likes? Olika mål utforskas
- Annonsera Instagram-inlägg
Nyckelord
Facebook, Instagram, marknadsföring, reklam, annons, konto, sociala medier, kommunikation, inlägg, intryck, annonshantering, publik, innehåll, verktyg för sociala medier, lead