TikTok är den snabbast växande sociala mediekanalen och företag har också upptäckt TikTok. I den här utbildningen får du verktygen för att skapa och underhålla en organisations TikTok-kanal.
Mål
I utbildningen får du lära dig grunderna till att använda kanalen. Du lär dig hur du optimerar dina egna sidor, laddar upp, skapar ditt eget innehåll samt schemalägger.
Målgrupp
Utbildningen är lämplig för användare som vill bekanta sig med att hantera en affärskanal och producera innehåll på TikTok. Ingen tidigare erfarenhet krävs.
Version
Utbildningen använder TikToks mobilapp och webbsidor.
Innehåll
Komma i gång
- Vad är TikTok, hur många använder det i Norden och vilken typ av användare har tjänsten?
- Komma i gång och grundläggande användning av TikTok
Kanal för ett företag eller en organisation på TikTok
- Skapa en kanal och anpassa din profilsida
- Ställ in som företagskanal
- Länka andra sociala mediekanaler
- Tvåfaktorsautentisering
Exportera innehåll till tjänsten
- Hur ska en video för TikTok vara?
- Hur man laddar upp redigerade videofiler till TikTok från din PC
- Innehållsschemaläggning och upphovsrättsgranskning
Skapa din egen video
- Spela in en video med din telefon
- Effekter och filter
- Kombinera videos
- Återanvända ljudet från en video
Hur gick det?
- Radera en video från en kanal
- Kanalanalys
- Duett, Stitch och reklamtillstånd, om det är värt att använda (och hur)
Nyckelord
TikTok, video, produktion, filmning, underhåll, schemaläggning