Juha Huhtasen tilinpäätös 2021 blogi

Koronavuoden vahva tilinpäätös

Wistecin kuudes tilikausi päättyi 28.2.2021. Ennen kuin avaan mennyttä tilikautta tarkemmin, laitan alkuun ne pakolliset luvut ja vertailun vuoksi sulkeisiin edellisen vuoden vastaavat luvut.

Koronavuoden liikevaihtomme oli 2,1 Meur (1,9 Meur), liikevoitto 626 Teur (294 Teur) ja oma pääoma 884 Teur (417 Teur). Miten tämä on mahdollista?

Etäkouluttamiseen panostaminen kannattaa

Ytimekkäästi voimme todeta etänä kouluttamisen olevan kannattavampaa kuin perinteisen luokkakoulutuksen. Vaikka etäkoulutukset ovat vaatineet lisäpanostamista tekniikkaan, olemme samalla pystyneet optimoimaan kouluttajien aikatauluja sekä säästäneet matka- ja tarjoilukuluissa.

Ja kun luokassa tapahtuvia lähikoulutuksia on ollut määrällisesti aiempaa vähemmän, asiantuntijamme ovat pystyneet keskittymään entistä paremmin myös palveluidemme kehittämiseen.

Verkko-oppimisympäristömme Wistec Online onkin nyt kiistatta Suomen paras. Etätöiden yleistymisen myötä asiakkaamme ovat omaksuneet verkossa oppimisen tehokkaaksi tavaksi oppia uutta ja päivittää vanhaa tietoa.

Koulutus jatkuvana palveluna kasvaa edelleen

TaaS eli Training as a Service on edelleen strategiamme keskiössä. Sen osuus liikevaihdostamme on yli 60 % ja kasvu jatkuu nopeana.

Alan pioneerina olemme kohta kuuden vuoden ajan tarjonneet koulutuksia jatkuvana palveluna kiinteällä vuosisopimuksella. Asiakkaat ovat ottaneet palvelumallin omakseen, sillä TaaS-asiakkaamme saavat nimenomaan palvelua jatkuvasti. Malli joustaa joka suuntaan ja pyrimme tuomaan palvelun yksilötasolle kaikenkokoisille asiakkaille. Tällä hetkellä TaaS-koulutussopimus on jo lähes 130 yrityksellä ja organisaatiolla.

Palvelut kehittyvät parhaiten yhteistyöllä

Yhteistyö asiakkaiden kanssa on monesti paras tapa kehittää palveluita ja olemmekin saaneet asiakkaistamme innostavia kehityskumppaneita. Puolivuosittain kokoontuvassa asiakasraadissamme on ollut mukana parhaita oppimisen asiantuntijoita jo yli 30:stä yrityksestä ja organisaatiosta.

Wistecin asiakasraadeissa osallistujat jakavat omia kokemuksiaan ja kehitysehdotuksiaan sekä kommentoivat kehitysprojektejamme. Sitten evaluoimme ideat ja saamamme palautteen, jonka jälkeen viemme parhaat suoraan road mapiin ja etenemme julkaisemamme aikataulun mukaan. Tämä malli ajaa meitä aivan eri ponnella eteenpäin kuin aiempi itseksemme tekemä kehitystyö.

Uusia sopimusasiakkaita ovat kunnat ja oppilaitokset

Uusia markkinoita olemme löytäneet yritysten lisäksi etenkin kuntakentältä sekä oppilaitoksista. Lyhyessä ajassa olemmekin saaneet sopimusasiakkaiksi jo 35 kuntaa ja kaupunkia.

Oppilaitospuolella teemme läheistä yhteistyötä Microsoftin oppilaitostiimin kanssa ja toteankin ylpeänä, että olemme saaneet asiakkaiksi esimerkiksi viisi yliopistoa, ammattikorkeakouluja, koulutuskuntayhtymiä sekä muita koulutusalan toimijoita.

Myyntitiimi laajenee

Vuoden aikana olemme tuplanneet myyntitiimimme ja näemme täällä koti-Suomessa hyviä kasvun mahdollisuuksia, varsinkin SMB-sektorilla, kuntakentässä ja oppilaitoksissa. Erityisesti oppilaitoksille meillä on tulossa melkoisesti hyödynnettävää ja uskomme sitä kautta myös koulutusviennin kehitykseen. Tästä en voi vielä kertoa enempää, mutta perästä kuuluu😊

Ulkomailla Intian tytäryhtiömme tiimi on tehnyt valtavasti töitä. Yli vuoden kehityspanostusten tuloksena kyselytyökalu Wistec Assessment tool näki päivänvalon tammikuussa 2021. Sen avulla rekrytoijat voivat varmistua muutamassa minuutissa työnhakijan osaamisesta, niin monissa työkaluohjelmistoissa kuin viestintätaidoissakin, ja minimoida vääränlaiset rekrytoinnit.

Tavoitteenamme on haastaa isot alan toimijat ensi vaiheessa Intian, USA:n sekä Euroopan englanninkielisillä markkinoilla. Tätä kirjoittaessani ensimmäinen jälleenmyyjämme USA:ssa on juuri allekirjoittanut sopimuksen kanssamme!

Kaiken ytimessä on sitoutunut henkilöstö

Toimintamme kova ydin on ammattitaitoinen ja asiakkaidemme palvelemiseen sitoutunut henkilöstö.

Vahvuutemme on yhdistää syvällinen teknologiaosaaminen sen kansantajuiseen soveltamiseen. Uskomme maailmaan, jossa lisäarvo luodaan tasa-arvoisessa toimintaympäristössä kollegaa ja asiakasta kunnioittaen, turhaa pönötystä välttäen sekä kumppanuuksia ja ekosysteemejä tehokkaasti hyödyntäen.