Sosiaalihuollon palvelu, kuten esimerkiksi lastensuojelun, vammaispalvelun ja vanhuspalvelun antaminen perustuu asiakkaalle tehtävään hallintopäätökseen. Asiakkaalle tulee turvata oikeus hyvään sosiaalihuoltoon myös häntä koskevassa päätöksenteossa. Asiakkaalla on aina oikeus saada kirjallinen päätös sosiaalipalvelujen järjestämisestä. Mikäli sosiaalihuollon asiakas on tyytymätön saamansa sosiaalihuollon päätökseen, hänellä on oikeus hakea siihen muutosta. Puutteelliset perustelut saattavat aiheuttaa tarpeen jälkitoimille, kun taas hyvin laadittu ja perusteltu päätös vähentää esim. muutoksenhaun tarvetta. Päätökset on toimeenpantava kiireellisissä tapauksissa viipymättä ja muissa kuin kiireellisissä tapauksissa ilman aiheetonta viivytystä.
Koulutuksessa käsitellään päätöksenteon perusteet, päätöksen perusteleminen, asianosaisen kuuleminen, päätöksessä olevan virheen korjaaminen, muutoksenhaku sekä hallintopäätöksen ja muun asiakirjan tiedoksianto.
Tavoite
Koulutuksen jälkeen osallistuja pystyy laatimaan sosiaalihuollon asiakkaalle annettavan päätöksen laadukkaasti ja perustellusti.
Kenelle
Koulutus sopii kaikille, jotka valmistelevat ja tekevät työssään sosiaalihuollon hallintopäätöksiä.
Koulutuksen sisältö
- Hallintoasian käsittelyä koskevat yleiset vaatimukset
- Asian selvittäminen ja asianosaisen kuuleminen
- Hallintoasiassa tehtävä päätös
- Päätöksessä olevan virheen korjaaminen
- Oikaisuvaatimus ja hallintokantelu
- Hallintopäätöksen ja muun asiakirjan tiedoksianto
Avainsanat
sosiaalihuolto, hallintopäätös, muutoksenhaku
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii OTM, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, Maija Vailaranta Lawila Oy:stä. Maijalla on vuosien kokemus ja osaaminen vanhus-, vammaispalvelu- ja lastensuojeluoikeudesta sekä palvelussuhdejuridiikasta. Lisäksi Maija on toiminut asianajotoimistossa hoitaen mm. perhe- ja perintöoikeudellisia toimeksiantoja.