Sosiaalihuollossa toimivilla on kirjaamisvelvoite asiakastyöstään. Kirjaamisvelvoite alkaa, kun sosiaalihuollon viranomainen on saanut tiedon henkilön mahdollisesta sosiaalihuollon tarpeesta tai kun yksityinen palveluntuottaja alkaa toteuttaa sosiaalipalvelua tehdyn sopimuksen perusteella. Mitä laadukkaampaa kirjaaminen on, sitä hyödyllisempää se on, niin sosiaalihuollon asiakkaalle kuin sosiaalihuollon työntekijällekin.
Tässä koulutuksessa käydään läpi sosiaalihuollon kirjaamisen perusperiaatteita ja hyvän kirjaamisen tavoitetta sekä muun muassa kirjaamista sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa osallistujan ymmärrystä sosiaalihuollon kirjaamisen periaatteista ja vaatimuksista. Koulutus tukee myös osallistujan osaamista kirjaamisessa sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla.
Kenelle
Koulutus sopii kaikille sosiaalihuollon toimijoille, jotka kirjaavat työssään asiakastietoja.
Koulutuksen sisältö
- Kirjaamisen perusperiaatteet
- Hyvän kirjaamisen vaatimukset
- Kirjaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla
- Asiakaslähtöinen kirjaaminen
Avainsanat
sosiaalihuolto, kirjaaminen, asiakaslähtöinen kirjaaminen
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii OTM, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, Maija Vailaranta Lawila Oy:stä. Maijalla on vuosien kokemus ja osaaminen hallintoprosesseista ja sosiaalihuollon lainsäädännöstä, kuten vanhus-, vammaispalvelu- ja lastensuojeluoikeudesta sekä palvelussuhdejuridiikasta. Lisäksi Maija on toiminut asianajotoimistossa hoitaen mm. perhe- ja perintöoikeudellisia toimeksiantoja.