Miten luodaan pedagogisesti turvallinen ympäristö päiväkodin arkeen? Mitä voidaan tehdä, jos kaikesta suunnittelusta ja ennakoinnista huolimatta lapsi käyttäytyy itseään tai toisiaan uhkaavasti? Mitä tulisi huomioida, jos esimerkiksi riehuvaa tai toista vahingoittavaa lasta on syytä rajoittaa fyysisesti? Tässä koulutuksessa käydään läpi, millaiset periaatteet on syytä tiedostaa puhuttaessa lapsen fyysisestä rajoittamisesta. Koulutuksessa käsitellään aihetta teoriassa prima-edu®-konseptin mukaisesti.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on lisätä osallistujan ymmärrystä pedagogisesta turvallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Koulutuksen jälkeen osallistujalla on paremmat valmiudet lapsen fyysiseen rajoittamiseen.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
Koulutuksen sisältö
Lapsen fyysinen rajoittaminen varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen turvallisuus
- Ennakointi, ympäristön turvallisuus ja puitteet
- Omat reaktiot ja niiden vaikutus tilanteessa
- Fyysisen rajoittamisen periaatteet ja esimerkkejä
Avainsanat
pedagoginen turvallisuus, ympäristö, ennakointi, reagointi, fyysinen rajoittaminen, prima-edu, varhaiskasvatus
Kouluttajakuvaus
Kouluttajatieto päivittyy myöhemmin. Kouluttajina toimivat prima-edun kouluttajat. Kouluttajalla on pitkä ja monipuolinen osaaminen opetusalalta, erityisesti haastavista lapsista ja tilanteista. Hänellä on erittäin pitkä ja laadukas historia lasten fyysisen rajoittamisen kouluttamisesta eri kohderyhmille.