Ammattietiikka on sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijälle välttämätön ohjenuora. Asiakkaiden ja potilaiden kanssa työskennellessä se tarkoittaa kunnioittamista, ammatillisuutta ja myötäelämistä. Koulutuksessa syvennytään kohtaamisen eettisiin perusteisiin, vastavuoroisuuteen ja herkkyyteen.
Eettiset periaatteet koskevat myös päätöksentekoa – työntekijä joutuu etsimään mahdollisimman oikeaa ratkaisua haastavissakin päätöksentekotilanteissa. Eettisesti haastavat tilanteet altistavat eettiselle kuormitukselle. Koulutuksessa käsitellään myös eettistä päätöksentekoa ja kuormitusta.
Tavoite
Koulutuksessa saat tukea asiakkaiden ja potilaiden eettiseen kohtaamiseen ja päätöksentekoon sekä työkaluja kuormittumisen ennaltaehkäisyyn.
Kenelle
Koulutus sopii asiakas- ja potilastyössä oleville työntekijöille sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Koulutuksen sisältö
- Ammatillista kohtaamista ohjaava lainsäädäntö ja ammattietiikka
- Kohtaamisen vastavuoroisuus ja asiakaslähtöisyys
- Kohtaamisen kuormittumisen ennaltaehkäisemisen keinoja
- Ammattilaisen eettinen päätöksentekotaito
Avainsanat
kohtaaminen, eettisyys, eettinen kuormitus, asiakaslähtöisyys
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii ProEt Oy:n Annu Haho (TtT), jolla on vuosikymmenien kokemus etiikasta osana sosiaali- ja terveysalan täydennyskoulutuksia ja konsultointia.