Uudistunut vammaispalvelulaki astuu voimaan 1.1.2025, ja sen tavoitteisiin sisältyy mm. sellaisten palveluiden turvaaminen, jotka ovat vammaisen henkilön yksilöllisen tarpeen ja edun mukaisia. Asiakkaan edusta säädetään myös sosiaalihuoltolaissa, joka on luonteeltaan ensisijainen suhteessa vammaispalvelulakiin.
Milloin sosiaalihuollon asiakas on myös vammaispalveluiden asiakas ja mitä erityistä vammaispalveluiden asiakasprosessiin liittyy? Mitä asiakkaan etu ja oikeudet tarkoittavat vammaispalveluiden asiakasprosessissa ja miten ne voidaan huomioida päätöksenteossa? Mitä muutoksia uusi laki tuo vammaispalveluiden asiakasprosessiin?
Koulutuksessa käsitellään vammaispalveluiden asiakasprosessia asiakkuuden alkamisesta asiakkuuden päättymiseen. Koulutuksessa keskitytään asiakasprosessiin erityisesti vammaispalveluiden asiakkaan edun ja oikeuksien toteuttamisen näkökulmasta käytännön asiakastyössä.
Tavoite
Koulutuksen jälkeen osallistuja pystyy arvioimaan asiakkaan oikeuksia ja etua eri näkökulmista sekä tuntee uuden vammaispalvelulain tuomat muutokset asiakasprosessiin.
Kenelle
Koulutus sopii vammaispalveluissa työskenteleville.
Koulutuksen sisältö
Uusi vammaispalvelulaki – keitä se koskee?
Asiakkaan etu ja oikeudet
- Ihmis- ja perusoikeuslähtökohta
- Asiakkaan etu sosiaalihuoltolaissa ja vammaispalvelulaissa
Asiakasprosessin vaiheet vammaispalveluissa
- Mitä uusi laki muuttaa?
Asiakkaan ja sosiaalityöntekijän roolit
- Asiakkaan osallisuuden vahvistaminen
Yksilöllisten tarpeiden ja asiakkaan edun mukainen palvelukokonaisuus
- Tavoitteista käytäntöön
Avainsanat
vammaispalvelut, asiakkaan oikeudet, uusi vammaispalvelulaki, asiakasprosessi
Kouluttajakuvaus
Saara Tuulari, OTM, on hyvinvointioikeuden väitöskirjatutkija Lapin yliopistosta. Hänen erityisosaamisensa ja kiinnostuksensa painopisteitä ovat lapsioikeus, edunvalvontaoikeus ja sosiaalioikeus. Sosiaalityön ja terveydenhuollon asiantuntijoille ja alan opiskelijoille suunnattuja koulutuksia Saara Tuulari on pitänyt mm. hanketyössä sekä yhteistyössä Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen (Poske) kanssa.