Tämä syventävä ja käytännönläheinen etäkoulutus tarjoaa ammattilaisille ymmärrystä sekä konkreettisia keinoja kohdata ja tukea lapsia ja nuoria, joilla on EDA- tai PDA-piirteitä. EDA/PDA-piirteinen lapsi tai nuori saattaa kokea arjen odotukset ja vaatimukset hermostollisesti kuormittavina, mikä voi näkyä vastusteluna, vetäytymisenä tai hallinnan tarpeena. Kun ammattilainen ymmärtää tämän taustalla vaikuttavia tekijöitä, osaa vastata niihin psykologista turvaa vahvistavalla tavalla, ja pystyy rakentamaan turvallisen, joustavan ja ennakoitavan toimintaympäristön, vuorovaikutus helpottuu, yhteys vahvistuu ja tuki muuttuu aidosti toimivaksi.
Koulutus tallennetaan. Linkki tallenteeseen lähetetään koulutukseen ilmoittautuneille sähköpostitse. Tallenne on katsottavissa 14 vrk ajan linkin toimituksesta.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on syventää ammattilaisen ymmärrystä ja vahvistaa osaamista arjen vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa sekä kohtaamisen hetkissä, joissa perinteiset, neurotyypilliset tavat toimia eivät toimi.
Kenelle
Koulutus tarjoaa tietoa, uusia näkökulmia ja käytännön työkaluja lempeästi ja arvostavalla tavalla esitettynä varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Koulutuksen sisältö
- Mitä EDA/PDA-piirteisyys tarkoittaa: miten hermoston säätely, stressi, autonomian ja turvan kokemus vaikuttavat lapsen tai nuoren käyttäytymiseen
- Vaatimusten kokeminen
- miksi jotkin arjen tilanteet tuntuvat lapsesta ylitsepääsemättömiltä
- miten vaatimusten vähentäminen voi auttaa ja kuinka siinä onnistutaan yhdessä
- Toimivat lähestymistavat
- miten ennakoida,
- rakentaa luottamusta,
- säilyttää yhteys ja
- tukea autonomiaa ilman, että tilanne eskaloituu
- Kanssasäätely ja rauhoittuminen
- ammattilaisen keinot tukea lapsen hermoston tasapainoa arjen vuorovaikutuksess
- ammattilaisen keinot tukea lapsen hermoston tasapainoa arjen vuorovaikutuksess
- Oman ammatillisen roolin reflektointi
- miten omat odotukset, reagoinnit ja taustaoletukset voivat vaikuttaa tilanteisiin – ja miten niitä voi tietoisesti säädellä
- miten omat odotukset, reagoinnit ja taustaoletukset voivat vaikuttaa tilanteisiin – ja miten niitä voi tietoisesti säädellä
- Yhteistyö perheiden ja tiimin kanssa
- miten luoda yhteistä ymmärrystä ja sovittaa yhteen erilaisia toimintatapoja lapsen parhaaksi.
Avainsanat
EDA/PDA-piirteistö, kanssasäätely, rauhoittuminen, yhteistyö, varhaiskasvatus, perusopetus, sote
Kouluttajakuvaus
Riikka Seppälä on empaattisuudestaan kiitosta saanut, Brené Brownin opeissa kouluttautunut Dare to Lead fasilitaattori, työyhteisövalmentaja, neuropsykiatrinen ratkaisukeskeinen valmentaja ja valmentajien kouluttaja. Hän kouluttaa paljon myös opetus- ja kasvatusalan toimijoita neuromoninaisuuden teemoista. Lisäksi Riikka on neurokirjon perheille ja heidän kanssa toimiville suunnatun www.erityisvoimia.fi yhteisön perustaja ja toinen Nähkää meidät – miten vastata erityisperheiden hätähuutoon kirjan kirjoittajista. (Basam Books 2022)


English