Mitä tarkoittaa, jos sosiaalihuollon asiakkaalla tai terveydenhuollon potilaalla on edunvalvoja? Miten tämä pitää ottaa huomioon toteutettaessa palveluita? Koulutuksessa keskitytään asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden toteutumiseen edunvalvontatilanteissa.
Koulutuksessa käydään läpi edunvalvonnan myöntämisen perusteet – missä tilanteissa potilaalla tai asiakkaalla voidaan määrätä edunvalvoja ja kuka sitä voi hakea? Lisäksi käsitellään edunvalvojan roolia ja päätösvaltaa sekä tiedonsaantioikeutta. Koulutuksessa keskitytään täysi-ikäisten henkilöiden edunvalvontatilanteisiin.
Tavoite
Koulutuksen jälkeen osallistujalla on selkeä kuva edunvalvonnan merkityksestä ja miten varmistetaan asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden toteutuminen edunvalvonnasta huolimatta.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu asiakastyötä tekeville sosiaalihuollon työntekijöille ja potilastyötä tekeville terveydenhuollon työntekijöille. Koulutus sopii pidempään työssä olleille ja vasta-alkajille.
Koulutuksen sisältö
Yleistä edunvalvonnasta
- Velvollisuus ilmoittaa edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja voidaan määrätä
Edunvalvonta taloudellisissa asioissa
- Edunvalvojan puhevalta ja oikeus päättää päämiehen asioista
- Miten varmistetaan asiakkaan ja potilaan oma tahto
- Edunvalvojan oikeus saada tietoa
Edunvalvonta henkilöön liittyvissä asioissa
- Milloin on tarvetta laajennetulle edunvalvonnalle
- Edunvalvojan puhevalta ja oikeus päättää päämiehen asioista
- Miten varmistetaan asiakkaan ja potilaan oma tahto
- Edunvalvojan oikeus saada tietoa
Omaisten ja läheisten asema, kun asiakkaalla on edunvalvoja
Avainsanat
Edunvalvonta, edunvalvoja, itsemääräämisoikeus
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii asiantuntija, OTM Liisa Murto. Liisa Murto on kokenut sosiaali- ja terveyspalveluiden lainsäädäntöön ja sote-palveluiden järjestämiseen perehtynyt juristi. Liisan osaamista ovat erityisesti vammaislainsäädäntöön, itsemääräämisoikeuteen ja tietosuojaan liittyvät kysymykset. Liisa on kokenut ja pidetty kouluttaja.