Jokainen esihenkilö kohtaa työssään tilanteita, joissa ihmiset ja suhteet ovat törmäyskursseilla. Parhaimmillaan ristiriita esiin noustessaan hioo yhteistä toimintaa hedelmällisemmäksi ja tuo esiin uudenlaisia näkökulmia, hankalimmillaan sotkee koko työyhteisön ilmapiirin ja vaikuttaa työhyvinvointiin. Miten varmistaa, että työpaikkojen konfliktit tulevat käsitellyksi hyvin? Miten puuttua siihen, kun joku kohtelee toisia työpaikalla ikävällä ja epäasiallisella tavalla? Millaisia välineitä esihenkilöllä näissä tilanteissa on käytettävissään?
Tavoite
Tavoitteena on lisätä osallistujien ymmärrystä konfliktien dynamiikasta, epäasiallisen käyttäytymisen ilmenemismuodoista ja rajoista sekä keskustelun ja puuttumisen keinoista. Tavoitteena on antaa osallistujalle konkreettisia välineitä vaikeiden johtamistilanteiden kohtaamiseen tuloksekkaasti.
Kenelle
Koulutus on suunnattu kaikille esihenkilöille.
Koulutuksen sisältö
Konfliktit
- Vuorovaikutuksen merkitys
- Konfliktien dynamiikka
- Konfliktitilanteiden selvittäminen
- Kuinka navigoida pattitilanteesta eteenpäin
Epäasiallinen käyttäytyminen
- Vastuuton käytös työpaikalla
- Työturvallisuuslaki antaa rajat
- Vastuuton käyttäytyminen, epäasiallinen kohtelu ja kiusaaminen – missä raja menee?
- Puuttuminen ja puheeksi ottaminen
- Palautteen antaminen ja ratkaisukeskeisyys
Avainsanat
epäasiallinen käyttäytyminen, konflikti, puuttuminen, palaute
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii työpsykologi PsM, ekonomi KTM, työnohjaaja STOry, organisaatiokonsultti FINOD Anna Lohman, joka on erikoistunut työelämän psykologisiin ilmiöihin. Anna auttaa työkseen työntekijöitä, työyhteisöjä, esihenkilöitä ja johtoa tekemään työtä helpommin ja tehokkaammin. Organisaatiopsykologian rautaiseksi asiantuntijaksi luonnehdittu Anna tunnetaan kouluttajana hänen lämpimästä, ihmisläheisestä ja selkeästä tavastaan käsitellä työelämän vaikeitakin kysymyksiä.