Pitääkö vastata kaikkiin asiakaan tekemiin jatkuviin yhteydenottoihin ja muistutuksiin? Miten toimitaan haastavasti käyttäytyvän omaisen kanssa, jos hän estää asiakkaan palveluiden toteuttamisen? Miten toteutetaan palveluja asiattomasti käyttäytyvälle asiakkaalle? Näitä ja muita haastavia tilanteita käsitellään tässä koulutuksessa juridiikan näkökulmasta. Mitä apua tällaisiin haastaviin tilanteisiin voi saada lainsäädännöstä ja oikeuskäytännöstä. Missä menee raja asiakkaan oikeuksien ja viranomaisten velvollisuuksien toteuttamisessa.
Koulutus tallennetaan. Linkki tallenteeseen lähetetään koulutukseen ilmoittautuneille sähköpostitse. Tallenne on katsottavissa 14 vrk ajan linkin toimituksesta.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa osallistujien oikeudellista osaamista haastavien asiakas- ja omaistilanteiden kohtaamisessa. Koulutuksen jälkeen osallistuja tunnistaa, miten asiakkaan oikeudet ja viranomaisen velvollisuudet sovitetaan yhteen käytännön tilanteissa lainmukaisesti.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Koulutuksen sisältö
Asiakkaan ja omaisen yhteydenottoihin ja muistutuksiin vastaaminen
- Asiakkaan oikeus tietoon ja oikeus tehdä muistutuksia
- Viranomaisen neuvontavelvollisuus
- Muistutuksen käsittely sosiaalihuollossa
Asiakkaan omaisten rooli palveluiden järjestämisessä ja toteuttamisessa
- perheoikeuden suoja, mitä se tarkoittaa palveluita toteutettaessa
- omaisen ja läheisen oikeus osallistua ja saada tietoa
Asiakkaan oikeus sosiaalipalveluihin ja palveluiden toteuttaminen
- Asiakkaan oikeus saada palveluita
- Perusoikeuksien punninta
- Miten toimitaan, jos asiakas kieltäytyy palveluista tai toimii niin, että palvelua ei pystytä toteuttamaan
Avainsanat
haastavat asiakastilanteet, neuvontavelvollisuus, asiakkaan oikeudet, viranomaisen velvollisuudet, sosiaalihuolto, sote
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii juristi, OTM Liisa Murto. Liisa Murto on kokenut sosiaali- ja terveyspalveluiden lainsäädäntöön ja sote-palveluiden järjestämiseen perehtynyt juristi. Liisan osaamista ovat erityisesti sosiaalihuollon palveluihin, itsemääräämisoikeuteen ja tietojen käsittelyyn liittyvät kysymykset.


English