Mitä inklusiivinen koulu tarkoittaa käytännössä? Miten luoda kaikkien oppijoiden tarpeisiin vastaava oppimisympäristö? Viime vuosina on rakennettu satoja uudenlaisia, muunneltavia ja avoimempia koulurakennuksia. Erilaiset tilaratkaisut ja inklusiivinen toimintakulttuuri vaativat uusia tapoja ajatella ja toimia. Koulujen henkilöstö tarvitsee monipuolisia keinoja, jotta kaikilla olisi turvallinen olo ja mahdollisuus oppimiseen ja hyvinvointiin. Tämän koulutuksen tarkoituksena on kuvata inklusiivista koulua käytännössä sekä hahmottaa erilaisten tilojen ja toimintakulttuurin merkitystä kaikkien oppilaiden mahdollisuuksille oppia ja osallistua koulupäivän aikana.
Tavoite
Koulutuksessa saat tietoa hyvistä käytänteistä, joilla voit tukea kaikkien lasten oppimista ja hyvinvointia. Koulutuksen esimerkit perustuvat tutkimustietoon ja koulujen hyviin käytänteisiin. Koulutuksesta on varattu myös aikaa keskustelulle, kysymyksille ja kokemusten jakamiselle.
Kenelle
Koulutus on suunnattu erityisesti perusopetuksen opettajille, koulunkäynninohjaajille ja rehtoreille. Koulutus sopii kaikille inklusiivisen koulun kehittämisestä kiinnostuneille aiemmista tiedoista riippumatta.
Koulutuksen sisältö
- Inklusiivinen koulu ja toimintakulttuuri – Mitä tarkoittaa käytännössä?
- Fyysiset tilat ja kalusteet tukemassa inkluusiota
- Toimintakulttuuri tukemassa kaikkien lasten oppimista ja hyvinvointia
- Yleissivistävät oppimisympäristöt 2023-2024 (OPH) – selvityksen tuloksia
- Suosituksia ja hyviä käytänteitä inklusiiviseen kouluun
- Aikaa keskustelulle ja kysymyksille
Avainsanat
inkluusio, inklusiivinen koulu, oppimisympäristö, koulu, toimintakulttuuri, opetus, opettaja
Kouluttajakuvaus
KT Raija Kattilakoski on erityisopettaja, luokanopettaja ja ammatinopettaja sekä väitellyt avautuvien oppimistilojen käyttöönotosta ja toimintakulttuurin muutoksesta. Raija on osallistunut ”Yleissivistävät oppimisympäristöt 2023-2024” sekä ”Ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöt 2023-2024” selvityksiin tutkimalla koulurakennusten fyysisiä tiloja inkluusion näkökulmasta ja kehittämällä siihen arviointivälineen. Raijalla on yli 30-vuotinen monipuolinen kokemus työskentelystä sekä kunta- että valtion organisaatioissa, opetus-, kehittämis- ja johtotehtävissä. Hän on toiminut ohjaavana opettajana Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa ja kouluttajakokemusta on yli 10 vuoden ajalta. Kouluttajana Raija on asiantunteva, innostava ja selkeä.