Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksen onnistuminen edellyttää visionääristä ja jaettua johtamista. Yhteistyö ja toimintakulttuurin muutos syntyy suunnitelmallisuudesta, sovituista rakenteista ja toimintamalleista. Koulutuksessa kuulet, millaisilla johtamisteoilla tuen uudistus mahdollistetaan.
HUOM! Koulutusta ei tallenneta!
Tavoite
Osallistujan tieto ja ymmärrys vahvistuu tuen uudistuksen keskeisimmistä muutoksista johtamisen näkökulmasta. Kokonaiskuva selkeytyy tuen suunnittelusta, toteuttamisesta ja vaikuttavuuden arvioinnista sääntelyn nostoilla sekä vastuiden ja työnkuvan käytännön esimerkeillä.
Kenelle
Koulutus on suunnattu perusopetuksen johdolle ja rehtoreille, virka/apulaisrehtoreille sekä tukea koordinoiville asiantuntijoille.
Koulutuksen sisältö
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen suunnitelmallinen johtaminen
- Opetuksen järjestäjän ja johdon vastuut oppimisen tuen uudistuksen käytännön toteuttamisessa
- Pedagogiikan ja yhteistyön johtaminen
Avainsanat
opetus, opetustoimi, rehtori, sivistysjohtaja, johtaminen, oppimisen ja koulunkäynnin tuki, toimintakulttuuri, toimintakulttuurin muutoksen johtaminen, oppimisen tuen uudistus, pedagogiikan johtaminen, yhteistyö
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii ohjaava opettaja Merja Koivisto (KM, luokanopettaja, erityisopettaja). Merja on kokenut asiantuntija ja kouluttaja mm. aiheesta inklusiivinen koulu johtamisen näkökulmasta. Hän kehittää aktiivisesti eri työryhmissä oppimisen tukea ja sen järjestämistä, opiskeluhuoltoa ja monialaista yhteistyötä. Merja osaa taitavasti ja käytännönläheisesti avata oppimisen tuen ja koulunkäynnin kokonaisuuksia. Merjan erityisosaamisalueita ovat mm. inklusiivinen toimintakulttuuri, osallisuus, vaativa erityinen tuki, opiskeluhuolto, monialainen yhteistyö sekä koulun toimintakulttuuri.