Tässä koulutuksessa vahvistamme pedagogista osaamistamme kielellisten vaikeuksien tuen rakentamisessa. Kielelliset vaikeudet liittyvät esimerkiksi kehitykselliseen kielihäiriöön ja kehityksellisiin viiveisiin. Myös suomea vieraana kielenä puhuvat lapset hyötyvät kielellisestä tuesta. Millaista on kielellisten vaikeuksien hyvä tuki? Mitä asioita täytyy ottaa huomioon? Tule innostumaan kielellisten vaikeuksien pedagogisesta tuesta!
Koulutus tallennetaan. Linkki tallenteeseen lähetetään koulutukseen ilmoittautuneille sähköpostitse. Tallenne on katsottavissa 14 vrk ajan linkin toimituksesta.
Tavoite
Koulutukseen osallistuja osaa rakentaa pedagogista tukea lapsille, joilla on kielellisen kehityksen vaikeuksia.
Kenelle
Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Myös alakoulun ensimmäisten luokkien ammattilaiset saavat työkaluja tästä koulutuksesta.
Koulutuksen sisältö
- Mitä tarkoittaa kielellinen vaikeus; erilaisia taustatekijöitä, kun kieli ei kehity samalla tavalla kuin muilla
- Miten kielellinen vaikeus näkyy varhaiskasvatuksessa
- Millaisia tuen tarpeita lapsilla on
- Työkalupakki kielellisten vaikeuksien pedagogiseen tukeen
Avainsanat
kielelliset vaikeudet, kehityksellinen viive, kehityksellinen kielihäiriö, suomi vieraana kielenä, puheen tuoton vaikeus, puheen ymmärtämisen vaikeus, kielellisten vaikeuksien pedagoginen tuki, varhaiskasvatus
Kouluttajakuvaus
Maria Matilainen on lasten ja nuorten psykoterapeutti, KM ja erityisopettaja. Marialla on takanaan vuosien kokemus erityisopetuksesta varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ympäristöissä. Maria on kirjoittanut kirjat ”Maltti ja Sinni – miten tukea itsesäätelytaitoja koulussa?” yhdessä kollegansa Marjukka Puustisen kanssa sekä oman kirjan ”Neurokirjon oppilas – opettajan ja ohjaajan työkalupakki.” Uusin kirja ”Neurokirjon lapsi varhaiskasvatuksessa” on kirjoitettu yhdessä Salla Hewittin kanssa. Mariaan voi tutustua tarkemmin kotisivuilla www.ellipsi.me ja Instagramissa maria_ellipsi.


English