Luottamushenkilöillä on tärkeä rooli kunnan maineen hallinnassa. Se, miten luottamushenkilö viestii ja osallistuu keskusteluun kunnan asioista ja päätöksenteosta kertoo kuntalaisille ja yhteistyökumppaneille siitä, miten hyvin valtuusto, hallitus ja toimielimet johtamistehtävässään onnistuvat. Jokaisen luottamushenkilön rooli päätöksenteon, viestinnän ja hyvän hallinnon edistäjänä on kunnassa merkittävä.
Webinaarissa käsitellään sitä, mitä on luottamushenkilön toimiva viestintä parhaimmillaan. Mitä lainsäädäntö sanoo? Entä julkisuus ja salassapito? Koulutuksessa käsitellään myös somessa toimimisen rajoja. Kysymys on ollut pinnalla monissa kunnissa. Parhaimmillaan some on kuitenkin meille hyvä väline kunnan ja luottamushenkilön viestinnässä. Näitä kysymyksiä pohditaan koulutuksessa käytännön esimerkkienkin kautta.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on ymmärtää, miten luottamushenkilön tulee somessa viestiä sekä ymmärtää viestinnän lainsäädännöllinen konteksti.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu luottamushenkilöille ja luottamushenkilöiden kanssa työskenteleville viranhaltijoille, jotka pohtivat käytännössä sosiaalisessa mediassa toimimista.
Koulutuksen sisältö
- Luottamushenkilön toimiva viestintä – luottamushenkilö kunnan maineen edistäjänä
- Mitä lainsäädäntö sanoo? Sosiaalisessa mediassa toimimisen rajat sekä julkisuus ja salassapito
- Hyvät ja toimivat some ohjeet
- Some hyvänä luottamushenkilön työvälineenä – käytännön työkaluja ja vinkkejä hyvään viestintään ja somekäytökseen
- Miten vetää rajoja vai voiko niitä vetää?
Avainsanat
luottamushenkilö, some, hallinto, viestintä
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii HTM Tuuli Tarukannel Eduhouselta. Tuulilla on yli 20 vuoden kokemus julkishallinnon parissa työskentelystä, kouluttamisesta ja konsultoinnista. Tuulin koulutukset ovat käytännönläheisiä, sillä hän on työskennellyt sekä kunnassa, että valtiolla. Tuulin erikoisosaamista ovat muun muassa kuntalaki, hallintolaki, julkisuuteen ja tietosuojaan liittyvät asiat sekä päätöksenteko.