Koulutuksessa käsitellään luottamushenkilötyön aakkosia. Siinä käsitellään, kuinka kunta toimii ja miten kuntaa johdetaan. Mitkä ovat eri toimielinten roolit? Siinä käydään läpi luottamushenkilön roolia osana kokonaisuutta sekä roolia myöskin kunnan maineen edistäjänä, kunnan päätöksenteon kasvoina ja strategisena johtajana. Rakentava luottamushenkilötyö on avain onnistuneeseen johtamiseen. Lisäksi koulutuksessa käsitellään keskeisimpiä luottamushenkilön vastuuseen liittyviä kysymyksiä. Koulutus on käytännönläheinen. Kouluttajalla on käytännön kokemusta luottamushenkilönä toimimisesta.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on käydä pienemmän kunnan toimintaympäristön näkökulmasta läpi luottamushenkilönä toimimista.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu pienempien kuntien luottamushenkilöille. Se sopii erityisesti uusille luottamushenkilöille, mutta toimii kertauksena ja tietojen päivittämisenä myös kokeneemmille luottamushenkilöille.
Koulutuksen sisältö
- Miten kunta toimii ja miten sitä johdetaan?
- Kunnan tehtävät ja roolit
- Kunnan toimielimet
- Kunnan hallintosääntö
- Kunnan strategia
- Strateginen ja operatiivinen johtaminen – päättäjien ja viranhaltijoiden yhteistyö
- Luottamushenkilön rooli, vastuut ja velvollisuudet
Avainsanat
kunnat, luottamushenkilöt, johtaminen, strategia
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii HTM Tuuli Tarukannel Eduhouselta. Tuulilla on yli 20 vuoden kokemus julkishallinnon parissa työskentelystä, kouluttamisesta ja konsultoinnista. Tuulin erikoisosaamista ovat muun muassa kuntalaki, hallintolaki, julkisuuteen ja tietosuojaan liittyvät asiat sekä päätöksenteko.