Millaisia haasteita maahan muuttaneiden työllistymiseen liittyy Suomessa? Miten näitä ongelmia voisi ratkaista? Entä mitkä asiat olisi hyvä ottaa huomioon maahanmuuttajien ohjaus- ja asiointitilanteissa? Koulutus tarjoaa käytännönläheistä ja tutkittua tietoa maahanmuuttajien työllistymiseen liittyvistä kysymyksistä.
Tavoite
Koulutus lisää ymmärrystä maahanmuuttajien tilanteesta Suomen työmarkkinoilla niin heidän itsensä kuin työnantajien näkökulmasta. Koulutuksesta saa työkaluja tilanteisiin, jotka työntekijä kokee haastaviksi asiakkaan erilaisen kulttuurin ja kielimuurin takia.
Kenelle
Koulutus on suunnattu työntekijöille, jotka ohjaavat ja neuvovat maahan muuttaneita henkilöitä työssään. Koulutuksessa keskitytään työllisyyspalveluiden näkökulmaan.
Koulutuksen sisältö
- Maahanmuuttaja asiakkaana työvoimapalveluissa
- Selkokielen merkitys asiakastilanteissa
- Kulttuurierojen vaikutus vuorovaikutukseen
- Asiakkaan elämäntilanne ja toimintaan vaikuttavat tekijät
- Maahanmuuttajien työllistymisen esteitä
- Reittejä työelämään – hyvät käytännöt ja kokemukset
Avainsanat
vuorovaikutus, maahanmuuttajat, monikulttuurisuus, työllisyys, maahanmuutto, asiakaspalvelu
Kouluttajakuvaus
Tiina Alanko työskentelee Diakonissalaitoksen Vamos Vantaalla palveluyksikön johtajana ja projektipäällikkönä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri. Vantaan Vamos on pitkään tehnyt työtä maahan muuttaneiden nuorten aikuisten parissa ja tukenut heitä siirtymissä työllisyys- ja koulutuspoluille. Vamos on saanut vuonna 2021 ”Vuoden yhteiskunnallinen vaikuttavuusteko”-palkinnon tunnustuksena työstään haavoittuvassa asemassa olevien nuorten rinnallakulkijana.