Käytännön koulutus, jossa markkinakartoitus kulkee läpi hankintaprosessin. Keskiössä keinot, toimivaltakysymykset ja dokumentointi, jotta tarjouspyynnöt, menettelyt ja sopimukset paranevat, riskit pienenevät sekä vaikuttavuus kasvaa ja kestävyys vahvistuu.
Tavoite
Osallistuja osaa suunnitella ja toteuttaa markkinakartoituksen ymmärtäen kartoituksen tarkoituksen ja merkityksen koko hankintaprosessissa.
Kenelle
Kunnan työntekijälle, jonka päätyö ei liity hankintoihin, mutta joka osallistuu hankintojen valmisteluun.
Koulutuksen sisältö
- Tarve hankinnalle
- Markkinakartoitus ja markkinavuoropuhelu
- Hankinnan arvo
- Hankinnan kohteen kuvaus ja vertailuperusteet
- Hankintamenettelyt ja työkalut
- Päätös ja sopimukset
- Sopimus ja seuranta
Avainsanat
hankintaprosessi, hankintamenettely, markkinakartoitus, markkinavuoropuhelu, hankinnan suunnittelu, tarpeen määrittely, tarjouspyyntö, tarjoajien soveltuvuus, hankinnan kohteen kuvaus, vertailuperusteet, päätöksenteko, sopimus, sopimushallinta, seuranta, kynnysarvot, ennakoitu arvo, laatu ja hinta, riskienhallinta, vaikuttavuus, elinkaari
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii yrittäjä Janne Tapola (GOUMA Oy), jolla on parikymmenvuotinen kokemus hallinnon johto- ja asiantuntijatehtävistä eri julkisorganisaatioissa. Tapola on toiminut reilun pari vuotta kunta-alan konsulttina edistämässä toimivampaa ja sujuvampaa hallintoa esimerkiksi kouluttamalla kuntien luottamushenkilöitä ja viranhaltijoita sekä kuntien asiakirjoja sekä päätöksiä valmistelemalla.


English