”Voisiko tällä lapsella olla neurokirjon piirteitä?”
Edessämme lattialla leikkii 4-vuotias, jonka haasteisiin on havahduttu varhaiskasvatuksen arjessa. ”En tiedä vielä – mutta pedagogista tukea me voimme ainakin rakentaa heti.”
Pedagogiseen tukeen emme tarvitse diagnooseja, vaan saamme rakentaa tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tässä koulutuksessa tutkimme yhdessä, mitä on neurokirjon lasten laadukas tuki varhaiskasvatuksessa. Tutustumme varhaiskasvatuksen ammattilaisen pedagogiseen työkalupakkiin, jonka avulla voimme tukea neurokirjon lapsia. Samat työkalut hyödyttävät myös monia muita lapsia, kuten S2-lapsia tai kehitysvammaisia lapsia. Tervetuloa oppimaan uutta ja vahvistamaan jo käytössä olevia työskentelytapoja!
Tavoite
Koulutus antaa osallistujalle konkreettisia työkaluja neurokirjon lapsen kohtaamiseen ja tukemiseen varhaiskasvatuksen arjessa.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
Koulutuksen sisältö
Lapsen neurokirjon piirteiden tunnistaminen
Pedagogisen tuen rakentaminen
- Ympäristön muokkaaminen
- Oman toiminnan jäsentäminen
- Lapsen taitojen tukeminen
Avainsanat
pedagoginen tuki, neurokirjon lapsi, varhaiskasvatus
Kouluttajakuvaus
Maria Matilainen on lasten ja nuorten psykoterapeutti, KM ja erityisopettaja. Marialla on takanaan vuosien kokemus erityisopetuksesta varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ympäristöissä. Maria on kirjoittanut kirjat ”Maltti ja Sinni – miten tukea itsesäätelytaitoja koulussa?” yhdessä kollegansa Marjukka Puustisen kanssa sekä oman kirjan ”Neurokirjon oppilas – opettajan ja ohjaajan työkalupakki.” Mariaan voi tutustua tarkemmin kotisivuilla www.ellipsi.me ja Instagramissa maria_ellipsi.