Kuvaus
Koulutuksessa käsitellään tuen uudistuksen aikaansaamia muutoksia arviointinormeissa, monikielisten oppilaiden arviointia sekä tilanteita, joissa oppilas on pois koulusta siinä määrin, että hänen mahdollisuutensa osoittaa osaamista ovat vähäiset.
Osallistujilla on mahdollisuus lähettää ennakkokysymyksiä 31.3.2026 mennessä tai esimerkkejä erityisistä arviointitilanteista, joihin toivotaan vastauksia koulutuksen aikana. Lähetämme ennakkokyselyn n. 2 viikkoa ennen koulutusta. Etäkoulutuksen lopussa on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä tai kommentteja.
Koulutus tallennetaan. Linkki tallenteeseen lähetetään koulutukseen ilmoittautuneille sähköpostitse. Tallenne on katsottavissa 14 vrk ajan linkin toimituksesta.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on lisätä osallistujan ymmärrystä oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnista erityisissä tilanteissa.
Kenelle
Koulutus soveltuu perusopetuksen opetushenkilöstölle.
Koulutuksen sisältö
- Arvioinnin kannustavuus (formatiivisen arvioinnin tehtävä),
- realistisuus (summatiivisen arvioinnin tehtävä),
- dokumentointivelvoite summatiivisessa arvioinnissa,
- oppilaan monenlaiset erilaiset näyttömahdollisuudet sekä
- arvioinnin kriteeriperusteisuus
Avainsanat
arviointi, oppilaan arviointi, oppilas, perusopetus
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii arviointitutkija Najat Ouakrim-Soivio (dos. KT, FL), joka on toiminut mm. kesäkuusta 2018 Opetushallituksen arvioinnin asiantuntijaryhmässä jäsenenä ja on ollut mukana työstämässä arviointiluvun lisäksi päättöarvioinnin kriteereitä. www.arviointi.fi ja https://researchportal.helsinki.fi/fi/persons/najat-ouakrim-soivio



English