Koulutuksessa syvennetään oppimisen tuen uudistusten toteuttamista käytännössä. Painopisteinä ovat opettajien roolit, yhteistyö, tukitoimien järjestäminen sekä käytännön esimerkit oppimisen edellytyksiä tukevista keinoista, ryhmäkohtaisista ja oppilaskohtaisista tukimuodoista. Koulutus sisältää konkreettisia malleja eri kunnista ja opetuksenjärjestäjiltä sekä mahdollisuuden jakaa ja kehittää omaa osaamistasi yhdessä kollegoiden kanssa.
Tarjoamme osallistujille mahdollisuuden lähettää ennakkokysymyksiä koulutukseen liittyen. Lähetämme ennakkokyselyn osallistujille sähköpostitse n. viikkoa ennen koulutusta.
Koulutus tallennetaan. Linkki tallenteeseen lähetetään koulutukseen ilmoittautuneille sähköpostitse. Tallenne on katsottavissa 14 vrk ajan linkin toimituksesta.
Tavoite
Tavoitteena on vahvistaa perusopetuksen henkilöstön osaamista oppimisen tuen uudistuksista ja kehittää käytännön valmiuksia toteuttaa tukitoimia yhteistyössä kollegojen kanssa.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu perusopetuksen henkilöstölle.
Koulutuksen sisältö
- Toimintakulttuurin kehittäminen uuden lain pohjalta
- Inklusiivinen toimintakulttuuri käytännössä
- Opettajien roolit oppimisen tuen toteuttamisessa
- Opettajien välinen yhteistyö ja yhteisopettajuus
- Oppimista tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukitoimet; esimerkkejä käytänteistä
- Oppilaskohtaisen tuen toteuttaminen käytännössä
- Tapausesimerkkejä erilaisten oppijoiden tuen toteuttamisesta oppimisen edellytyksiä tukevilla toimilla, ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla ja oppilaskohtaisilla tukimuodoilla.
- Tapausten käsittelyä tiimeissä/ryhmissä
- Loppukoonti ja kysymyksiä
Avainsanat
oppimisen tuen uudistus, oppimisen tuki, ryhmäkohtaiset tukitoimet, oppilaskohtainen tuki, inklusiivinen toimintakulttuuri, yhteisopetus, perusopetus
Kouluttajakuvaus
Raija Kattilakoski on kokenut erityisopettaja, luokanopettaja ja ammatinopettaja, jolla on yli 20 vuoden kokemus perus- ja toisen asteen opetuksesta sekä kehittämis- ja johtotehtävistä. Hän on toiminut mm. Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa ohjaavana opettajana, kouluttaen ja ohjaten kuntia oppimisen tuen käytänteissä sekä koordinoinut seudullista hanketta, jossa kehitettiin mm. yhteisopettajuutta.
Raijan väitöstutkimus käsitteli uusien oppimistilojen toimintakulttuurin muutosta ja sen johtamista. Hänen erityisosaamistaan ovat inklusiivinen toimintakulttuuri, yhteisopettajuus ja oppimisympäristöjen kehittäminen. Kouluttajana Raija on saanut kiitosta selkeydestään, käytännönläheisyydestään ja monipuolisesta kokemuksestaan


English