Alle 3 -vuotiaiden lasten pedagogiikka on nousemassa ansaitusti tärkeäksi puheenaiheeksi varhaiskasvatuksessa. Vaikka laadukkaassa pedagogiikassa on paljon samoja elementtejä, toteutettiinpa sitä minkä ikäisten lasten kanssa hyvänsä, sisältyy pienimpien pedagogiikkaan myös omia erityispiirteitään. Pienten lasten elämään liittyy suuria kasvun ja kehityksen virstanpylväitä, joiden tunteminen ja tunnistaminen on perusta laadukkaalle pedagogiikalle.
Sensitiivinen ja ammattitaitoinen varhaiskasvatuksen ammattilainen osaa tukea lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja oppimista rakentamalla ryhmään emotionaalisesti ja psyykkisesti turvallisen ilmapiirin, jossa pedagogiikka saa tilaa kukoistaa. Koulutuksessa syvennytään pienten pedagogiikan tärkeimpiin kulmakiviin, joita ovat mm. kiireetön läsnäolo, leikin arvostaminen, sekä pienten lasten tuen tarpeen tunnistaminen ja siihen vastaaminen.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen henkilöstöä rakentamaan yhteistä ymmärrystä laadukkaasta pienten pedagogiikasta.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
Koulutuksen sisältö
- Miten toteuttaa laadukasta pedagogiikkaa alle 3-vuotiaiden ryhmässä?
- Millaisia kehitystehtäviä alle 3-vuotiaiden elämään sisältyy?
- Voiko leikkikin olla pedagogiikkaa?
- Miten tunnistaa ja vastata alle 3-vuotiaiden tuen tarpeeseen?
Avainsanat
varhaiskasvatus, kasvatus, alle 3 -vuotiaat lapset, pedagogiikka, pienten pedagogiikka, leikki, tuen tarve
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii kasvatustieteen tohtori Liisa Ahonen. Liisalla on vankka ja monipuolinen työkokemus työskentelystä varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja alakouluissa. Hän on kouluttanut lasten kanssa työskenteleviä eri alojen ammattilaisia vuodesta 2010 lähtien. Liisa on innostava kouluttaja, joka tempaa osallistujat pohtimaan omia kasvatus- ja opetuskäytänteitään. Liisan käytännönläheisten koulutusten jälkeen osallistujien on helppo ryhtyä soveltamaan uusia toimintamalleja omaan työhönsä.