Haastaviksi koetut kasvatustilanteet kuormittavat varhaiskasvatuksen henkilöstöä. Lapsen haastavaksi koetun käyttäytymisen taustalla on kuitenkin aina looginen syy. Koulutuksessa syvennytään siihen, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö voi vähentää haastavilta tuntuvia tilanteita ja keventää niiden aiheuttamaa kuormaa suuntaamalla huomiota omaan vuorovaikutukseensa ja pedagogiseen toimintaan, sekä oppimisympäristöihin.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on syventyä syihin haastaviksi koettujen kasvatustilanteiden takana, sekä oppia kehittämään toimintaa siten, että haastaviksi koetut tilanteet vähentyvät. Lisäksi tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen henkilöstön vuorovaikutustaitoja haastavasti käyttäytyvien lasten kanssa.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksen ammattilaisille.
Koulutuksen sisältö
- Miksi lapsi käyttäytyy haastavasti?
- Miten haastaviksi koetut kasvatustilanteet syntyvät?
- Miten aikuisen vuorovaikutustapa on yhteydessä lapsen käyttäytymiseen?
- Miten kehittää varhaiskasvatuksen arkea siten, että haastaviksi koetut tilanteet vähenevät?
Avainsanat
varhaiskasvatus, pedagogiikka, vuorovaikutus, haastavat kasvatustilanteet, kasvatus, opetus
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii kasvatustieteen tohtori Liisa Ahonen. Liisalla on vankka ja monipuolinen työkokemus työskentelystä varhaiskasvatuksessa, sekä esi- ja alakouluissa. Hän on kouluttanut lasten kanssa työskenteleviä eri alojen ammattilaisia vuodesta 2010 lähtien. Liisa on innostava kouluttaja, joka tempaa osallistujat pohtimaan omia kasvatus- ja opetuskäytänteitään. Liisan käytännönläheisten koulutusten jälkeen osallistujien on helppo ryhtyä soveltamaan uusia toimintamalleja omaan työhönsä.