Saavutettavuus vaikuttaa suureen määrään ihmisiä ja koskettaa yhteiskuntaamme lukuisin tavoin. Digimarkkinointi ja sosiaalinen media eivät ole poikkeus, vaan usein paikka, jossa organisaation sisältöihin törmätään ensimmäistä kertaa. Opi huolehtimaan saavutettavuudesta myös digimarkkinoinnin maailmassa!
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä siitä, miten saavutettavat sisällöt voidaan tuoda myös sosiaaliseen mediaan ja digimarkkinoinnin sisältöihin, visuaalisuuteen ja käytettävyyteen. Koulutuksen painopiste on käytännönläheisissä esimerkeissä ja markkinointiviestinnän näkökulmassa.
Kenelle
Koulutus on suunnattu markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, jotka tuottavat sisältöjä sosiaaliseen mediaan ja digimarkkinointiin. Koulutus on hyödyllinen myös kaikille heille, jotka haluavat ymmärtää, miten saavutettavuus vaikuttaa some-sisältöihin, maksettuun mainontaan ja digitaaliseen näkyvyyteen.
Ohjelmaversio
On suositeltavaa, että olet opiskellut Saavutettavuuden perusteet ennen tätä kurssia.
Koulutuksen sisältö
Lainsäädäntö ja standardit: mitä on tärkeä ymmärtää digimarkkinoinnin näkökulmasta?
- Mitä on saavutettavuus sosiaalisessa mediassa?
- Mitä WCAG ja digipalvelulaki tarkoittaa markkinoijalle?
- Saavutettavuus osaksi markkinointistrategiaa
Näin testaat saavutettavuutta verkkosisällöissä ja sosiaalisessa mediassa
- Vinkit kampanjasivujen nopeisiin testeihin
- Somekanavien saavutettavuuden tarkistuslista ja testaus
- Vinkit, miten tarkistat sisältösi jo suunnitteluvaiheessa
Alt-tekstit ja metatiedot markkinointisisällöissä
- Kuvituskuvat ja informatiiviset kuvat (W3C ohjeistus)
- Sosiaalisen median visuaalisten sisältöjen parhaat käytännöt
- Emojit ja kuvakkeet
- Mainonnan copyt, CTA-painikkeet ja laskeutumissivut
Lyhytvideot ja audiot
- Videoiden saavutettavuus
- Audiosisältöjen saavutettavuus
- Käytännön vinkit ja kanavien omat tekstitysmahdollisuudet
Mainonnan saavutettavuus ja läpinäkyvyys
- Mainosmerkinnät saavutettaviksi ohjeen mukaan
- Kenen vastuulla saavutettavuus ja läpinäkyvyys on?
Saavutettavuus ja SEO
- Tarkistuslista: mikä tukee näkyvyyttä ja mitä säädetään laissa?
- Miten kehität samalla niin saavutettavuutta kuin hakukonenäkyvyyttäkin?
Avainsanat
Saavutettavuus, Digimarkkinointi, Sosiaalinen media, Alt-teksti, Metadata Videoiden tekstitys, Mainonta, SEO, hakukonenäkyvyys
Kouluttajakuvaus
Riina Kruut on viestinnän ammattilainen, helposti lähestyttävä verkostoituja ja idearikas markkinointiyrittäjä. Hänelle on tärkeää saada koulutuksiin osallistujat innostumaan sosiaalisen median mahdollisuuksista, ja saada heidät luottamaan persoonalliseen viestintään sekä kykyynsä jakaa mielenkiintoisia tarinoita markkinoinnin tehostamiseksi. Riina on energinen, inspiroiva ja rohkaiseva kouluttaja, joka pyrkii tarjoilemaan koulutettaville aina viimeisimmän tiedon helposti ymmärrettävässä ja käytännönläheisessä muodossa. Riina ahkeroi markkinoinnin johtamisen ja koulutusten ohella tiiviisti myös erilaisten tekstien parissa sekä sparraa asiantuntijoita laadukkaaseen, vaikuttavaan ja tavoittavaan viestintään.


English