Kuinka toimia, jos työntekijän sairauspoissaolo vaikuttaa perusteettomalta? Mitä tietoja esihenkilöllä on oikeus saada tilanteeseen liittyen? Millä tavoin tilanne kannattaa ottaa puheeksi työntekijän kanssa? Koulutuksessa saat konkreettisia työkaluja erilaisiin tilanteisiin, joissa työntekijän kynnys jäädä pois töistä sairauteen vedoten on matalalla. Tilanteita käsitellään oikeustapausten ja muiden käytännön esimerkkien kautta.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on syventää osallistujan tietämystä työnantajan oikeuksista ja laajentaa käytännön keinovalikoimaa erilaisissa pahan mielen sairauslomatilanteissa.
Kenelle
Pahan mielen sairauslomia voi ilmetä kaikilla työpaikoilla toimialasta ja työpaikan koosta riippumatta. Koulutus sopii niin yksityisen kuin julkisen sektorin esihenkilöille, johtajille ja HR-henkilöstölle.
Koulutuksen sisältö
Miten esihenkilö voi tunnistaa pahan mielen sairauslomat?
Mitä väärinkäsityksiä voi liittyä:
- työntekijöiden sairastamisoikeuksiin?
- omailmoitusmenettelyyn?
- lääkärintodistuksiin ja eri diagnooseihin?
- työnantajan velvollisuuksiin sallia poissaolot?
Missä kulkevat lailliset oikeuksien ja velvollisuuksien rajat?
- Milloin lääkärintodistusta ei tarvitse noudattaa?
- Kuinka varmistaa oma selusta, jos lääkärin suosituksista poiketaan?
- Milloin poissaolosta ei tarvitse maksaa palkkaa?
Mitä esihenkilö saa:
- kysyä työntekijältä tai vaikkapa lääkäriltä?
- kertoa muille työntekijöille – tai lääkärille?
- vaatia?
Millaisia muutoksia ja muita keinoja voi kokeilla pahan mielen sairastelijoihin?
- Millä perusteilla esimerkiksi työtehtäviä tai -aikoja voi muuttaa?
- Millä perusteilla voi varoittaa tai jopa irtisanoa?
- Kuinka tiukka saa käytännössä olla?
- Mitä ei kannata kokeilla?
Avainsanat
esihenkilö, työnantajan oikeudet, sairausloma, varoitus, irtisanominen
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii juristi ja työyhteisövalmentaja Katariina Sorvanto KataKoski Oy:sta. Katariina on saanut erinomaista palautetta käytännönläheisestä kouluttamisotteestaan. Koulutuksissaan Katariina yhdistää olennaisen lainsäädännön ja oikeuskäytännön soveltamisen hyvään johtamiseen, lähiesihenkilötyöhön ja työyhteisötaitoihin. Katariinalla on pitkäaikainen kokemus kuntasektorilta niin asiakastoimeksiantojensa kuin kunnallisten luottamustoimiensakin kautta.