Sairauspoissaolo esimerkiksi töissä käydyn tiukan keskustelun jälkeen? Kuinka toimia, kun työntekijä ei ole työhaluinen – ja pyrkii mahdollisesti myös hyvin kyseenalaisin keinoin sairauspoissaoloon? Miten tilanteet tulisi ottaa puheeksi asiallisesti? Millaisia vaihtoehtoja on olemassa, jos asiasta keskusteleminen ei auta?
Koulutuksessa saat konkreettisia työkaluja erilaisiin tilanteisiin, joissa työntekijän kynnys jäädä sairaslomalle on matalalla. Tilanteita käsitellään oikeustapausten ja muiden käytännön esimerkkien kautta.
Tavoite
Tässä koulutuksessa saat käytännön työkaluja tilanteisiin, joissa työntekijän kynnys jäädä tai ainakin yrittää jäädä sairauteen vedoten pois töistä tuntuu olevan kovin matalalla. Erilaisia tilanteita ja ratkaisuehdotuksia käydään läpi oikeustapausten ja muiden esimerkkien kautta.
Kenelle
Koulutus sopii ensisijaisesti esihenkilöille ja johtajille. Koulutus soveltuu myös henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja työhyvinvoinnin kehittäjille – sekä kaikille muillekin, jotka tahtovat panostaa työntekijöiden motivaatioon ja sairauspoissaolojen vähentämiseen.
Koulutuksen sisältö
- Miten esihenkilö voi tunnistaa työhaluttomuuden poissaolohalukkuuden syynä?
- Mitä väärinkäsityksiä voi liittyä eri tilanteisiin?
- Missä kulkevat lailliset oikeuksien ja velvollisuuksien rajat?
- Mitä esihenkilö saa kysyä työntekijältä tai lääkäriltä?
- Mitä esihenkilö saa kertoa muille työntekijöille – tai lääkärille?
- Mitä esihenkilö saa vaatia?
- Millaisia muutoksia ja muita keinoja voi kokeilla motivaation puutteesta sairauspoissaoloihin pyrkiviin?
- Entä jos ongelma vain pahenee?
- Aikaa kysymyksille ja keskustelulle
Avainsanat
esihenkilö, työnantajan oikeudet, sairausloma, varoitus, irtisanominen
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii Katariina Sorvanto, KataKoski Oy:stä. Katariina on juristi ja työyhteisövalmentaja, joka on pian kymmenen vuoden ajan kouluttanut niin yksityisen kuin julkisen sektorin johtoa, esihenkilöitä ja työntekijöitä. Katariina on myös työskennellyt esihenkilönä ja toiminut monissa eri luottamustehtävissä.
Katariina on saanut erinomaista palautetta käytännönläheisestä koulutusotteestaan. Koulutuksissaan Katariina yhdistää olennaisen lainsäädännön ja oikeuskäytännön soveltamisen hyvään johtamiseen ja lähiesihenkilötyöhön. Näin osallistujat saavat parhaan mahdollisen kokonaiskuvan niistä raameista, joissa he ja muut työyhteisön jäsenet voivat vastuullisesti toimia.