Eettinen kuormitus syntyy tilanteissa, joissa työntekijä ei tiedä tilanteeseen sopivaa toimintatapaa tai mikä olisi tilanteessa oikein ja mikä väärin. Eettistä kuormitusta koetaan esimerkiksi silloin, kun työntekijä joutuu toimimaan ammattietiikkansa tai omien arvojensa vastaisesti.
Kuormitus heikentää työntekijän työhyvinvointia ja työkykyä, minkä vuoksi on tärkeä tunnistaa omalla alallaan eettistä kuormitusta aiheuttavia tyypillisiä tilanteita. Koulutuksessa käydään läpi työkaluja kuormitustekijöiden tunnistamiseen, hallintaan ja käsittelyyn työyhteisössä.
Tavoite
Koulutuksen jälkeen osallistujalla on kyky tunnistaa eettisiä kuormitustekijöitä sekä niiden vaikutuksia. Lisäksi osallistuja osaa löytää sopivia kehittämistoimenpiteitä kuormituksen hallintaan sekä käsitellä eettisesti haastavia tilanteita työyhteisön sisällä.
Kenelle
Koulutus sopii julkishallinnon henkilöstölle ja esihenkilöille.
Koulutuksen sisältö
- Mistä eettinen kuormitus syntyy?
- Eri toimialojen tyypillisiä eettisen kuormituksen tilanteita
- Kuinka löytää keinoja haitallisen eettisen kuormituksen hallintaan?
- Eettisesti haastavien tilanteiden käsittely yksilötasolla ja työyhteisössä
Avainsanat
eettinen kuormitus, työhyvinvointi, henkilöstö
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii Kaija Ojanperä, johtava asiantuntija Työturvallisuuskeskuksesta. Koulutukseltaan Ojanperä on sairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri.