Henkilöstön työhyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että työyhteisön sisäiseen epäasialliseen käytökseen puututaan. Häirintään ja epäasialliseen käytökseen puuttuminen on työturvallisuuslain mukaan työnantajan tehtävä. Koulutus antaa tarvittavia työkaluja epäasiallisen kohtelun ehkäisemiseen, tunnistamiseen ja käsittelyyn. Koulutuksessa käsitellään myös lainsäädännöstä tulevia velvoitteita häirintään ja muuhun epäasialliseen kohteluun liittyen.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia ja käytännön työkaluja toimia häirinnän ja muun epäasiallisen kohtelun tilanteissa, mukaan lukien niiden ehkäiseminen.
Kenelle
Häirintää ja muuta epäasiallista kohtelua voi ilmetä kaikilla työpaikoilla toimialasta ja työpaikan koosta riippumatta. Koulutus sopii niin yksityisen kuin julkisen sektorin HR-henkilöstölle, esihenkilöille ja muille työnantajan edustajille.
Koulutuksen sisältö
- Häirinnän, epäasiallisen kohtelun ja ei-ammatillisen työkäyttäytymisen tunnistaminen
- Eri toimijoiden roolit työpaikalla
- Häirinnän ja muun epäasiallisen kohtelun ennaltaehkäisy työpaikalla käytännön näkökulmasta – Mitä lainsäädäntö velvoittaa?
- Ei-ammatillisen työkäytöksen, häirinnän tai muun epäasiallisen kohtelun esiintyminen ennaltaehkäisevistä toimenpiteistä huolimatta – Miten tulee toimia ja mitä lainsäädäntö velvoittaa?
Avainsanat
henkilöstö, henkilöstöhallinto, esihenkilö, häirintä, epäasiallinen kohtelu, työkäyttäytyminen
Kouluttajakuvaus
Kouluttaja Seija Moilanen (KM, AmO, DigiErko, työnohjaaja, coach) on Työturvallisuuskeskuksen asiantuntija, jota innostavat työelämän kehittäminen, psykososiaalinen hyvinvointi työssä, psykologinen turvallisuus, yhteisö- ja itseohjautuvuus, voimavarakeskeisyys sekä digitaaliset oppimisympäristöt ja osaamismerkit.