Koulutus käsittelee hyvinvointialueen hallinnon asiakirjojen elinkaarta ja erityispiirteitä käytännönläheisesti. Koulutus sisältää sote-hallinnon asiakirjojen hallintaan liittyviä esimerkkitapauksia. Saat koulutuksesta käytännön ohjeita erilaisiin hyvinvointialueen hallinnon asiakirjojen käsittelyyn ja arkistointiin liittyviin arjen tilanteisiin.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on antaa yleiskuva hyvinvointialueen hallinnon asiakirjojen käsittelystä käytännössä sekä tuoda ilmi niiden erityispiirteitä.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu hallinnon asiakirjoja käsitteleville hyvinvointialueiden työntekijöille. Koulutus soveltuu asiakirjahallinnon ja arkistotoimen ammattilaisille perustason kurssiksi ja hyvinvointialueen hallinnon muulle henkilökunnalle syventäväksi kurssiksi.
Koulutuksen sisältö
Hyvinvointialueiden muodostaminen ja hallinnon asiakirjat
- Hyvinvointialueet kuntien ja kuntayhtymien perillisinä
- Erilaisten toimintamallien yhteensovittaminen
Hyvinvointialueen hallinnon asiakirjojen erityispiirteet
- Asiakirjatyypit
- Julkisuus, salassa pito, henkilötietoluonne ja käyttöoikeuksien rajaaminen
- Vaihtelevat tietojen luovutusprosessit
- Sote-ostopalvelut ja hallinnon asiakirjat
Hyvinvointialueen hallinnon asiakirjojen elinkaari, säilytysajat ja tuhoamistavat
- Lainsäädäntö ja muu sääntely
- Suositukset ja organisaation omat tarpeet
- Analogiset, digitoidut ja syntysähköiset aineistot
Avainsanat
hallinto, hyvinvointialue, asiakirja, arkistointi, tiedonhallinta
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii tiedonhallinnan ja arkistoinnin asiantuntija Hanna Martikainen. Hanna työskentelee Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella asianhallinnan asiantuntijana ja hänellä on tiedonhallintaan liittyviä palveluja ja tuotteita tarjoava sivutoiminen yritys, Tiedos. Hanna on suorittanut asiakirjahallinnon ja arkistotoimen perustutkinnon ja valmistunut filosofian maisteriksi Turun yliopistosta pääaineenaan arkeologia ja sivuaineinaan museologia, Suomen historia, kansatiede ja liiketoimintaosaaminen.