Tervetuloa Klinikka- ja osastonsihteerien koulutuspäivään! Koulutuspäivä on suunniteltu juuri terveydenhuollon sihteerin monipuolista työnkuvaa ajatellen – työhyvinvointia unohtamatta!
Vuoden 2024 koulutuspäivä järjestetään 21.11.2024. Koulutuspäivästä tehdään myös tallenne, mikäli et pääse linjoille kanssamme. Tämän vuoden teemoina ovat potilasasiakirjojen käsittely ja erityispiirteet, puhelimessa tapahtuva asiakaspalvelu sekä aivoterveelliset työtavat.
Tavoite
Saat koulutuspäivästä käytännön työkaluja omaan työhösi ja siinä kehittymiseen.
Kenelle
Koulutuspäivä on tarkoitettu julkisen ja yksityisen terveydenhuollon klinikka- ja osastonsihteereille sekä vastaavaa työtä tekeville. Koulutuspäivä sopii myös erikoissairaanhoidossa ja perusterveydenhuollossa toimiville sihteereille.
Koulutuksen sisältö
- 9:00-9:05 Alkusanat
- 9:05-10:30 Potilasasiakirjojen käsittely – Hanna Martikainen
- Mikä on potilasasiakirja?
- Potilasasiakirjojen erityispiirteet
- Potilasasiakirjojen elinkaari, säilytysajat ja tuhoamistavat
- 10:30-10:40 Kahvitauko
- 10:40-12:00 Epämiellyttävät asiakaspalvelutilanteet puhelimessa – Satu Pulkkinen
- Saako asiakaspalvelutilanteessa pelätä?
- Miten käsittelen epämiellyttävien tilanteiden aiheuttamia tunteita?
- Käytännön keinoja epämiellyttävien tilanteiden hallintaan ja ratkaisemiseen
- 12:00-13:00 Lounas
- 13:00-13:55 Aivoterveelliset työtavat – Timo Jattu
- Miten suojelen aivoja ylikuormittumiselta hektisessä työssä?
- Miten rakennan työskentelytapoja, jotka tukevat mielen jaksamista?
- Miten parannan palautumista ja työstä irrottautumista?
- 13:55-14:10 Kahvitauko
- 14:10-15:00 Digivinkit ajanhallintaan ja parempaan työpäivään – Tanja Lehto
- Suunnitelmallinen kirjaaminen: tiedä missä muistiinpanosi ovat
- Eroon turhista keskeytyksistä: hallinnoi Outlookin ilmoitusasetuksia
- Opi siivoamaan ja organisoimaan sähköpostisi tehokkaasti
- 15:00-15:05 Loppusanat
Avainsanat
terveydenhuolto, sihteerityö, koulutuspäivä, potilasasiakirjat, asiakaspalvelu, työhyvinvointi, digitaidot
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimivat Hanna Martikainen, Satu Pulkkinen, Timo Jattu ja Tanja Lehto.
Hanna Martikainen työskentelee Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella asianhallinnan asiantuntijana ja hänellä on tiedonhallintaan liittyviä palveluja ja tuotteita tarjoava sivutoiminen yritys, Tiedos. Hanna on suorittanut asiakirjahallinnon ja arkistotoimen perustutkinnon ja valmistunut filosofian maisteriksi Turun yliopistosta pääaineenaan arkeologia ja sivuaineinaan museologia, Suomen historia, kansatiede ja liiketoimintaosaaminen.
Satu Pulkkinen, sh, TtM, HTM-opisk (julkisoikeus), JYEAT, on työskennellyt lähes 20 vuotta julkisella sektorilla terveydenhuollossa, ensin hoitotyöntekijänä ja myöhemmin esihenkilötehtävissä. Sadulla on lisäksi kokemusta eriasteisista sote-alan koulutus-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävistä. Tällä hetkellä Satu työskentelee tiimipäällikkönä 2M-IT:llä. Kouluttajana Satu pohdiskeleva ja kuulijoita haastava – hän jakaa mielellään kokemuksia ja peilaa puhumaansa arjen työelämään. Psykologinen turvallisuus, tunteiden tunnistaminen ja rohkeus sekä mahdollisuus puhua niistä ääneen ja tulla kuulluksi ovat Sadulle tärkeitä.
Timo Jattu on työnohjaaja, kouluttaja ja asiantuntija, joka on perehtynyt erityisesti ihmisen ja työyhteisöiden hyvinvointiin ja johtamiseen. Hänellä on aiempi pitkä kokemus johtamisesta, sekä työskentelystä vaativissa tehtävissä sosiaalialalla ja hän on opiskellut muun muassa kriisityötä, kognitiivista lyhytterapiaa, johtamista, työnohjausta ja coachingia. Timo on tällä hetkellä ryhmäanalyyttisen psykoterapian koulutuksessa.
Tanja Lehto työskentelee Eduhousella digitaitokouluttaja ja sisällöntuottajana. Tanjan intohimona on auttaa työntekijöitä ja organisaatioita kehittymään koulutuksen keinoin. Hän kouluttaa monenlaisia digitaitoihin liittyviä aiheita, ja on erityisen kiinnostunut teknologian suhteesta yhteiskuntaan ja ihmisyyteen. Koulutukseltaan Tanja on yhteiskuntatieteiden maisteri ja sosionomi, aiemmin hän on työskennellyt kasvatuksen ja ihmissuhdetyön parissa niin verkon välityksellä kuin kasvokkainkin.