Miten herättää kiinnostus lukemiseen ajassa, jossa ärsykkeitä on loputtomasti? Miten tukea oppilasta, joka kokee lukemisen vaikeaksi tai merkityksettömäksi? Entä millaisia keinoja opettajalla oikeasti on sytyttää lukemisen kipinä – ja ylläpitää sitä? Koulutuksessa saat vinkkipaketin tapoihin ja käytänteisiin, jotka innostavat ja sitouttavat erityisesti perusopetuksen oppilaita lukemaan eri lukutaitotasoilla.
Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on rohkaista ja inspiroida opettajaa kokeilemaan erilaisia tapoja innostaa ja sitouttaa oppilaitaan lukemaan. Kun opettaja innostuu erilaisista tavoista ja käytänteistä, se myös välittyy oppilaisiin, jotka myös oppivat, että lukutaitoaan voi kehittää monin eri tavoin.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu perusopetuksen opetushenkilöstölle.
Koulutuksen sisältö
Koulutus sisältää erilaisia käytänteitä, tapoja ja vinkkejä oppilaan lukemaan innostamisessa. Mitä pitää ottaa huomioon, että eri tasoiset lukijat innostuvat lukemisesta ja haluavat kehittää lukutaitoaan edelleen?
Avainsanat
opetus, oppilas, lukemaan innostaminen, lukeminen
Kouluttajakuvaus
Nina Maunu on vuoden 2025 äidinkielen opettaja Espoon Kilonpuiston koulusta. Maunulla on lähes 30 vuoden kokemus äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana ja 15 vuoden kokemus opettajien täydennyskouluttajana. Yli kahdessa sadassa koulutuksessaan hän on päässyt tapaamaan Suomessa ja ulkomailla eri asteiden opettajia ja kehittämään toiminnallisen kielenoppimisen pedagogiikkaa.
Maunu on innovatiivisesti tuonut kieliopin opiskeluun oppilaiden osallisuuden, liikkumisen, draaman, tarinallisuuden ja visualisoinnin. Hän on pääkirjoittaja teoksessa Toiminnallinen kielenoppiminen (Otava, 2020).