Sosiaalihuollon asiakkuus ja asiakkuuteen liittyvät tiedot ovat salassa pidettäviä ja sosiaalihuollossa toimivia sitoo siten vaitiolovelvollisuus. Se, mitä salassapito tarkemmin tarkoittaa, voi kuitenkin olla käytännössä hankala ratkaista. Voiko esimerkiksi toiselle huoltajalle antaa lapsen asiakasasiakirjoihin merkityn tiedon toisesta vanhemmasta tai saako huoltaja aina lastaan koskevat kaikki asiakastiedot? Milloin asiakkaan omaiselle tai edunvalvojalle voi kertoa tietoja asiakkaasta?
Lisäksi eri laeissa on säännöksiä tietojen vaihdosta viranomaisten kesken, joista sosiaalihuollossa on syytä olla tietoinen. Nämä säännökset velvoittavat ja oikeuttavat oma-aloitteisesti tai pyynnöstä antamaan sosiaalihuollon asiakkaasta tietoa asiakkaan suostumuksesta riippumatta. Säännöksillä on tarkoitus turvata joko asiakkaan itsensä tai jonkun toisen henkilön perusoikeuksia ja mahdollistaa esim. monialainen yhteistyö viranomaisten kesken. Koulutuksessa otetaan huomioon 1.1.2024 voimaan tuleva asiakastietolaki.
Tavoite
Koulutuksen jälkeen osallistujalla on ajankohtaista tietoa salassapitovelvollisuuden ja tietojenvaihdon lainsäädännöstä sekä osaamista toimia säännöksien mukaan oman työn käytännön tilanteissa.
Kenelle
Koulutus on tarkoitettu sosiaalihuollon työntekijöille.
Koulutuksen sisältö
- Julkisuusmyönteisyys
- Asiakirjan ja tiedon julkisuus
- Päätösten julkisuus ja julkaiseminen
- Kokousten julkisuus
- Henkilötiedot
- Yksityisyyden suoja työelämässä
Avainsanat
seurakunnat, julkisuus, salassapito, laki, hallinto
Kouluttajakuvaus
Kouluttajana toimii OTM, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, Maija Vailaranta Lawila Oy:stä. Maijalla on vuosien kokemus ja osaaminen hallintoprosesseista ja sosiaalihuollon lainsäädännöstä, kuten vanhus-, vammaispalvelu- ja lastensuojeluoikeudesta sekä palvelussuhdejuridiikasta. Lisäksi Maija on toiminut asianajotoimistossa hoitaen mm. perhe- ja perintöoikeudellisia toimeksiantoja.